Водіння на механіці здається новачкам надзвичайно складною справою. Однак, якщо мати покрокову інструкцію та виконувати всі дії по порядку – водіння на механіці для початківців стане набагато простіше. Головне – тренуватись.
Плюси та мінуси МКПП
МК перемикання передач передбачає, що водій сам підбирає щаблі, покладаючись на свої вміння та навички, показання тахометра чи спідометра, гул двигуна автомобіля.
Плюси механічної КП:
- економія палива;
- недорогий ремонт;
- надійність;
- можна буксирувати машину будь-яким способом;
- якщо не заводиться – можна запускати її з “штовхача” або способом підключення проводів підзарядити акумулятор від іншого авто;
- у зимових або складних погодних умовах машина з механікою безпечніша, ніж з автоматикою.
Спортивні гоночні машини, призначені для маневреності та швидкості, обладнані виключно МКВП.
Мінуси:
- вчитися водінню з нуля на авто з МКВП досить складно;
- у пробках та тягучках водій може втомитися, постійно торкаючись, перемикаючи передачі та знову зупиняючись;
- рекомендуємо не навчатись на своїй машині.
Але найбільша перевага МКПП у тому, що після навчання водінню, водій може сісти за кермо будь-якого авто та з легкістю ним керувати. Цього ніколи не зробить людина, яка навчилася і їздить автоматом.
Призначення педалей
В авто з МКПП крім педалі газу та гальма є педаль зчеплення, яку треба вичавлювати, щоб переключити передачу. Тому керування на механіці передбачає роботу з трьома педалями:
- Зчеплення – крайня ліворуч. Вижимати її треба завжди до упору, а поступово відпускати, щоб вал коробки передач схопився з колінчастим валом двигуна.
- Гальмо – посередині.
- Акселератор (газ) – крайня права.
Ліва нога водія працює тільки з педаллю зчеплення, права відповідає за гальмо та газ.
Види передач
У машині з МКПП є такі передачі:
- Задня передача – найпотужніша. Рухатися на ній треба повільно, з напіввіджатим зчепленням. Інакше легко може занести.
- Нейтральна – коли ручка передач перебуває у вільному русі посередині. Можна перевірити, чи авто стоїть «на нейтралці», легко похитнувши ручку з боку в бік.
- Перша швидкість служить старту. Для подальшого руху рекомендується вмикати другу.
- Друга, третя тощо – служать для пересування автомобіля на різних швидкостях.
При орієнтації на спідометр потрібно запам’ятати:
Передача | Швидкість, км/год |
1 | 0-20 |
2 | 20-40 |
3 | 40-60 |
4 | 60-90 |
5 | 90-110 |
6 | понад 110 |
Це зразкові рекомендації швидкісного діапазону. Досвідчені водії по звуку двигуна визначають, коли вже треба переходити на іншу передачу.
Водіння на механіці: проста інструкція
Попередньо варто детально ознайомитись із розташуванням передач. Це необхідно для того, щоб при дії не опускати очі на рукоятку КПП. Рух перемикання будь-яке положення необхідно довести до автоматизму.
Рушаємося з місця
Завдання рушати з місця – найскладніший момент для початківців.
Покроково:
- Ліва нога натискає на педаль до кінця.
- Пересунути ручку на перший щабель.
- Почати повільно відпускати педаль лівою ногою і, відчувши легкий поштовх (момент схоплювання), трохи натиснути правою газ. Ноги повинні рухатись синхронно, назустріч один одному.
- Продовжити поступово відпускати зчеплення, не в жодному разі не можна робити це різко.
- Відчувши початок руху, варто додати газ, причому повністю плавно зняти ліву ногу з педалі.
Ця вправа багаторазово відпрацьовується в автошколі «Авто-Дор» – найпопулярнішій у місті Харків.
Якщо рушати потрібно в гору:
Ставимо авто на ручне гальмо, яке потрібно буде опустити, коли визначите мить схоплювання. Щоб машина не затихла, не смикалася ривками, треба контролювати зусилля ноги на педаль зчеплення та не кидати її.
Перемикання з підвищенням передачі
Плануючи підвищувати щабель, треба стежити за оборотами двигуна (по тахометру) і не давати їм опускатися нижче 2000-2500 об/хв. Початківцям можна орієнтуватися на 3000-3500 об/хв.
Покроково:
- Розігнати авто до потрібної швидкості.
- Натиснути зчеплення і переключити ручку на наступний щабель.
- Відпускати зчеплення можна не так акуратно, як під час рушання з місця. Але й кидати педаль не можна.
- Можливо, потрібно буде притиснути педаль газу, щоб відновити втрачені оберти, доки перемикалися.
Перемикання зі зниженням передачі
Водіння на механіці передбачає, що знижувати щаблі потрібно буде при гальмуванні двигуном, за несприятливої погоди, при втраті обертів.
При керуванні механікою треба:
- Зняти ногу з акселератора.
- Якщо швидкість ще зависока, трохи пригальмувати.
- Натисніть на зчеплення.
- Перевести рукоятку на потрібну швидкість.
- Обережно відпустити зчеплення.
Далі натискати на газ чи гальмо залежно від подальших планів.
Їзда заднім ходом
Обов’язково треба спочатку переконатись, що ззаду нікого немає. А далі:
- При натисканні на зчеплення вмикаємо задню.
- Трохи підгазовіваємо. Деякі водії навіть не відпускають до кінця зчеплення.
- Після проїзду потрібної ділянки вичавити зчеплення, увімкнути нейтралку.
- Натиснути гальмо.
Перемикаються на задню потрібно лише при повній зупинці авто. Рух заднім ходом – складний маневр, особливо майбутніх водіїв-жінок. На уроках керування автошколою «Авто-Дор» цей маневр також багаторазово відпрацьовується.
Гальмуємо і пригальмовуємо
Екстрено гальмувати можна лише гальмом. При цьому помітивши, що падають оберти, треба тиснути на зчеплення та включати знижені щаблі. При невисокій швидкості можна увімкнути нейтралку і зупинити машину гальмом.
Пригальмувати – тобто трохи сповільнити рух, можна знявши з газу ногу. Якщо цього недостатньо – трохи притиснути гальмо.
Навіщо і як гальмувати двигуном
У поганих погодних умовах, в ожеледицю не рекомендується гальмувати тільки гальмом. Також суворо заборонено їхати на нейтралці – можливе занесення і втрата керування авто. Тут допомагає гальмування двигуном.
Покроково:
- Забрати ногу з газу.
- При невеликій втраті швидкості в роботу включається ліва нога для перемикання на нижчу передачу. Допустимо перескакувати через щаблі, якщо втрата швидкості велика.
- Досягши показників швидкості нижчих передач, треба знову відпрацювати зчеплення і переставити ручку МКПП у відповідне положення.
Так можна гальмувати на прямих ділянках, де достатньо місця.
Зупинка
Паркуватися та стояти можна лише у дозволених місцях, не заважаючи іншим учасникам ДД та пішоходам. Зупиняємо машину, дотримуючись стандартного порядку дій. На невеликій швидкості:
Зчеплення – гальмо – перейти на нейтралку.
Після зупинки машини забрати ноги з педалей, затягнути ручник.
Заглушити двигун.
Усі маневри, які треба виконувати авто з механікою, проходять на заняттях в автошколі «Авто-Дор». Спочатку автодромом, потім виїжджаючи на малолюдні вулиці. Інструктори з учнями відпрацьовують багато разів найскладніші моменти. З нашими висококласними інструкторами можна швидко навчитися водінню на механіці, стати справжнім водієм. Наші курсанти після складання іспиту з водіння легко самостійно водять авто.