Курсантам курсів водіння і водіям-початківцям буде корисно дізнатися, як тримати кермо, як правильно сидіти, як керувати в різних ситуаціях.
Як сидіти за кермом
Від того, наскільки комфортно і зручно сидить водій, залежить не тільки як швидко і спритно він крутитиме кермо, але і його здоров’я, самопочуття. Якщо при коротких поїздках наслідки можна не відчути, то у тривалих подорожах (навіть за пару годин) можуть втомлюватися та хворіти спина, плечі, потилиця, руки, затікати ноги.
Умови правильної посадки:
- Максимальний контакт спини та попереку водія з кріслом. Деякі водії, особливо новачки, сидять напружено на краю сидіння, міцно стискаючи кермо долонями. Це не правильно.
- Налаштуйте положення підголовника. Він має бути на рівні потилиці та близько до голови.
- Покладіть руки на кермо у середній частині горизонтально. Пензлі повинні бути лише трохи вище ліктів – у багатьох машинах вже можна відрегулювати нахил керма.
- Поставте ноги на педалі, вичавте їх. Відстань має бути оптимальною, щоб педалі легко натискалися та відпускалися, без напруги чи зайвих рухів ніг. П’яти повинні стояти на підлозі.
Можливо, водій вже звик до свого способу сидіння в автомобілі і йому здається саме такий варіант максимально комфортним. Проте, фахівці автошколи Авто-Дор рекомендують спробувати та відрегулювати свою посадку. Усього за півмісяця нова посадка стане такою ж звичною та зручною.
Як тримати кермо
Відпрацювання вміння, як тримати кермо правильно, у практичних заняттях автошкіл буде на першому ж уроці. Адже це одне з головних умінь, які потрібні для бездоганного, комфортного, безпечного керування транспортом. Від того, як уміло і правильно крутиться кермо, залежить швидкість реакції на дорозі, можливість уникнути аварії або об’їхати перешкоду.
Правильному хвату кермового колеса вчать в автошколах, хоча згодом багато водіїв хвалиться, що виробили свій власний стиль. Або просто ставляться безвідповідально до цього питання, дозволяючи собі курити за кермом або говорити по телефону, залишаючи на кермі лише одну робочу руку. До речі, тримати в руці та користуватися мобільним телефоном під час їзди – це порушення правил дорожнього руху України, яке карається штрафом.
Як тримати руки під час водіння, варіанти:
- Повний хват (закритий) – кермо щільно лежить у долонях водія, вони повністю охоплюють колесо.
- Неповний хват – кермо лежить на фалангах пальців, а великий палець йде всередину кермового колеса автомобіля.
Інструктори вважають, що саме закритий хват є найбезпечнішим варіантом – кермо щільно знаходиться в долонях і не вирветься, якщо машину раптом хитне на камені чи нерівності дороги.
Руки на кермі
Щоб зрозуміти різницю в способах хвата, приймемо кермо за циферблат годинника. Водії так розміщують руки:
- Обидві долоні лежать на верхній частині (цифри 11 та 1 на годиннику). Говорять, що так руки менше втомлюються, але це не відповідає істині. Так руки швидше затікають, а також складніше та довше виконувати потрібні маневри.
- На нижній частині (7 та 5). Руки спокійно лежать буквально на колінах водія. Деяким цей варіант дуже до вподоби. Але таке становище сильно обмежує ефективне рулювання.
- Вертикальне тримання (7 та 2). Може, хтось і вважає, що це зручно, але це небезпечно та неефективно.
- Однією рукою. Вона лежить зверху (позиція 12), друга долоня вільно лежить на рукояті перемикання передач, на коліні чи десь. Такий варіант люблять досвідчені водії, хоча майстри радять у такий спосіб керувати машиною тільки при маневрах заднім ходом.
Який спосіб, як тримати кермо, максимально безпечний? Інструктори навчають студентів положенню долонь на 9 та 3 – горизонтальний хват – найзручніше, комфортне, ефективне положення для рулювання.
Управління кермом під час маневрів
Маневри бувають різні – від перебудови на сусідню смугу до різкого повороту праворуч чи ліворуч. Також паркування, коли кермом треба працювати точно та акуратно.
Повороти
Ось як тримати кермо та керувати машиною при різних поворотах:
- Поворот до 45 градусів здійснюється без відриву рук від керма простим поворотом кермового колеса у потрібний бік. У цьому випадку можна без проблем вивернути, а потім повернути колеса до попереднього стану.
- Поворот більше 90 градусів виконується з перехопленням: крутячи кермо в якусь із сторін, ви добираєтеся до точки, коли рука впирається вже в ноги. Тоді треба швидко перенести її на верх колеса та продовжити крутити. Якщо друга рука теж досягла низу, її також треба переставити нагору. Після проходження повороту повертаємо колеса у рівний стан так само.
Досвідчені водії при великих поворотах можуть повертати однією рукою, другу використовуючи лише як доповнення, але новачкові варто спочатку накатати кілометри, щоб спробувати цей спосіб.
Задній хід
Недосвідченим водіям робити маневри заднім ходом потрібно, повернувши корпус наполовину і дивлячись назад. При цьому одну руку кладуть на спинку сусіднього крісла (якщо повертають праворуч) або спираються на своє сидіння (поворот ліворуч). Друга рука працює кермом. Маневри виконуються на дуже повільній швидкості, тому однієї руки для руління буде достатньо.
Отже, тепер знаючи, як тримати кермо ефективно, як правильно сидіти та обертати його в поворотах – треба обов’язково застосовувати ці знання на практиці. Це буде додатковим внеском у безпеку самого водія, його пасажирів та інших учасників на дорозі.