У автолюбителів, особливо початківців, часто виникають питання, що стосуються охолоджуючої рідини. Який вибрати, скільки і коли потрібно доливати антифриз?
Що лити?
Антифриз (незамерзайка, або загальне поняття – рідина, що охолоджує) для транспорту потрібен обов’язково. Адже без нього швидко виходить з ладу система охолодження, перегрівається двигун, псуються деталі, і… Можна одразу знайомитись із прейскурантом різних запчастин автомобіля та послуг гарного СТО.
Тосол – теж охолоджуюча рідина, колись радянського виробника «Технології органічного синтезу», від перших літер якого й утворилася назва. Для Жигулів (ВАЗ) будь-якої моделі можна сміливо використовувати тосол.
Деякі автолюбителі цікавляться, чи доливають тосол в антифриз і навпаки. На це є однозначна відповідь: змішувати тосол та антифриз будь-якої марки не можна.
Різнокольорові склади від різних виробників
Виробники продають рідину різних кольорів та різних складів. Не рекомендуємо без перевірок та уточнень змінювати за своїм бажанням кольори рідин чи виробників та доливати антифриз у старий склад.
Колір – не показник складу. У різних виробників кольором може бути різний склад.
На питання, чи можна доливати інший антифриз, відповідаємо – не треба поспішати. Спершу варто перевірити, що рекомендує виробник даного автомобіля, що заливалося раніше та чи ідентичні рідини за складом. Адже може бути той розчин, який вже залитий в машину, несумісний з новою порцією від іншої марки. Тому результат експерименту може вилитися у ремонт охолоджувальної системи (у кращому випадку).
Що робити, якщо невідомо, що вже «хлюпається» в машині? Який склад доливати? Краще не ризикувати та провести промивання системи. Тільки після такої процедури заливати вже рідину, яку хочете.
Дистильована вода
А якщо потрібно долити щось терміново, а купити на заправці такий самий склад не виходить? Досвідчені автолюбителі навіть возять із собою сулія не антифризу, а саме дистильованої води – спеціально обробленої Н2О без жодних домішок, які є, наприклад, у воді з-під крана. Адже така вода може запросто утворити накип або засмічити систему. Саме дистильовану воду можна доливати в антифриз, якщо потрібно. Але не можна зловживати (не більше 30% від усього об’єму) – якщо буде багато води в рідині, що охолоджує, при низьких температурах вона почне замерзати або втратить свої властивості.
Якщо потрібно долити більше 30% – тоді краще докупити таку ж незамерзайку, або повністю замінити охолоджувальну рідину.
Коли доливати антифриз
Відповідальний та турботливий водій регулярно перевіряє рівні всіх рідин у машині, у тому числі й охолоджувача у розширювальному бачку. Особливо це корисно перед тривалими поїздками, щоб уникнути аварійної зупинки. Якщо якийсь із рідин під час перевірки виявилося замало, треба виправити положення.
Антифриз зменшується поступово, у міру википання води зі складу охолоджувальної рідини. Тому логічно, що часто доливають саме воду (дистильовану), відновлюючи попередній склад. Але не взимку. В холодну пору краще «заправлятися» лише спеціальною рідиною, що незамерзає.
Якщо ж рівень у системі різко впав, цьому можуть бути такі причини:
- протікання шлангів;
- тріщини у деталях;
- корозія радіатора.
Якщо доводиться часто доливати антифриз – радимо уважно оглянути систему. Можна залити яскраву суміш охолоджувальної рідини та на гарячому двигуні перевірити, де тече або підкопує.
У холодну чи гарячу машину
Перевіряти рівень рідини треба на холодній машині, адже тоді показується реальний об’єм і добре видно скільки потрібно додати.
Якщо ж щойно заглушили мотор, але вирішили перевірити чи додати антифризу – треба бути акуратнішим – при відкриванні кришечки бачка можна отримати опіки.
Фахівці автошколи Авто-Дор підказують, якщо двигун часто перегрівається, треба також перевірити якість антифризу.
Куди лити
Те, куди саме доливають, залежить від марки:
- У радіатор можна лити тільки якщо є спеціальний отвір. Такий радіатор – розбірний. Він має власний нижній отвір, з якого зливають незамерзайку, коли повністю замінюють її на авто.
- У розширювальний бачок.
Вперше проводячи процедуру у своїй машині, краще уважно вивчити інструкцію. Різні моделі автомобілів можуть мати свої конструкції систем охолодження та заливних отворів, особливо англійські марки.
Як правильно замінити: покрокова інструкція
Якщо в машині:
- стара рідина виглядає не дуже свіжою;
- незамерзайка почорніла або занадто загуснула – що сталося, швидше за все, через використання неякісного продукту;
- невідомо яким антифризом «заправляли» машину,
то краще зробити промивання і замінити охолодну рідину повністю, а не доливати антифриз у відпрацьований матеріал.
Треба лише:
- Купити якісний новий антифриз.
- Бажано поставити машину так, щоб передок авто був нижче задньої частини.
- Завести мотор та дати попрацювати без навантаження 10-15 хвилин.
- Включити пічку або обігрівач салону.
- Заглушити двигун.
- Зливаємо стару рідину:
- повернути пробки бачка та на радіаторі, щоб знизити тиск і остудити незамерзайку;
- відкрити пробки повністю;
- відкрити злив унизу радіатора, підставивши ємності, куди зливатиметься відпрацювання
7. Промиваємо систему охолодження:
- можна використовувати звичайну воду, але доведеться процедуру повторювати кілька разів;
- можна використовувати спеціальне промивання або дистильовану воду;
- максимум три рази повтору промивання та система охолодження буде чиста;
- а також це привід перевірити всі прокладки та патрубки системи.
8. Залити свіжий розчин.
9. Стравити повітря – за допомогою гвинта на блоці циліндрів двигуна.
10. Заводимо двигун, трохи підгазовуємо.
11. Даємо трохи охолонути і перевіряємо рівень. Якщо треба – продовжуємо доливати антифриз.
Після процедури варто тиждень придивлятися до роботи охолоджувальної системи та рівня антифризу.
Отже, тепер відомо, як доливати антифриз, чи можна лити воду і як повністю замінити рідину, що охолоджує. Можна сміливо застосовувати знання на практиці, тільки не забувайте заглядати в інструкцію до автомобіля, застосовувати приписи виробника та радитись із досвідченими водіями.