Екстрене гальмування – необхідний елемент майстерності водія. Що ж це таке, як потрібно негайно гальмувати, щоб зупинити машину правильно?
Діяти не шаблонно
Навіть досвідчений водій, який накотив багато кілометрів за кермом, може бути не в змозі вчасно та ефективно загальмувати, оскільки звик до зовсім іншої поведінки та стилю водіння. Але на дорогах можуть зустрічатися різні перешкоди – пішохід, що вибіг, раптово сталася ДТП, перешкода, яку пізно помітили. Всі ці та інші подібні випадки потребують екстрених дій.
Водій повинен мати відповідні навички, щоб виконати екстрене гальмування, хоча вони можуть і ніколи не стати в нагоді (це, безумовно, на краще). Причому треба не лише знати, як правильно гальмувати, а й відпрацювати вміння до автоматизму.
Але не лише відсутність умінь діяти нестандартно та низька швидкість реакції впливають негативно на наслідки, а й незнання водієм своєї машини. Фахівці автошколи Авто-Дор рекомендують перевірити власний автомобіль на автодромі або на порожньому просторому місці – як поводиться транспорт при різних натисканнях на гальмо педаль.
Як правильно тренуватися
Головне – вибрати досить широкий простір, щоб можна було безпечно простежити всі маневри та замети автомобіля.
Почати можна зі швидкості 30 км/год, після кілька повторів підвищувати її, з кроком, наприклад, 10 км/год.
Процес тренування:
- Легко натиснути на гальмо. Відпустити.
- Втиснути педаль «в підлогу», заблокувавши колеса.
- Послабити тиск на гальмо, зняти блокування коліс.
- Знову втиснути «підлогу».
- Повторювати цикл до зупинки авто.
Ця техніка називається “імпульсною”, тобто сильне натискання гальма чергується з легким. У такій вправі важливо, щоб водій звик працювати з педаллю гальма навіть у небезпечних ситуаціях, а не панічно вдавлював педаль, позбавляючи себе що-небудь робити з машиною ще.
Техніки екстреного гальмування
Мета стоїть одна: зупинити машину якнайшвидше, при цьому транспорт повинен повністю контролюватись людиною на всіх етапах.
Стандартний (природний) підхід до вирішення питання полягає у різкому натисканні на педаль гальма. Це викликає блокування коліс, авто починає ковзати, причому практично не сповільнюється. У цьому випадку також втрачає керованість, тому що маніпуляції з кермом вже практично не впливають на колеса. Тому треба куштувати інші варіанти.
Різні техніки гальмування:
- Імпульсна – про неї йшлося вище.
- Уривчасте гальмування – різко вичавлюється педаль гальма. Коли водій відчуває, що машина починає ковзати або починає заносити, педаль гальма повністю або майже повністю відпускають, дозволяючи колесам знову «зчепитися» з асфальтом. Потім знову повторюють «підлогу».
- Гальмувати одночасно двома педалями – газом та гальмом. Проста техніка навіть для малодосвідчених водіїв.
- Бокове ковзання. Метод підходить лише досвідчених водіїв. При цьому вони навмисно зривають машину в ковзання (керований бічний занос) ручним гальмом або поворотом колеса. Такий варіант “їзди” дуже швидко зупиняє автомобіль.
- Контактна техніка. Цей варіант можна застосовувати, коли інші техніки не допоможуть, тобто є крайнім заходом. Суть – у гальмуванні про якийсь об’єкт чи огорожу. Коли рахунок йде на рятівні секунди, немає часу ретельно обмірковувати свої кроки. Але дотичний дотик набагато знижує ймовірність серйозних травм чи ушкоджень, ніж, наприклад, лобове зіткнення.
У ПДР України немає вказівок, якою технікою краще гальмувати, тому водій вибирає її сам, виходячи зі свого досвіду, умінь, обстановки.
Після того як ви здійснили екстрене гальмування варто заїхати на СТО і перевірити гальмівну систему, чи все гаразд після такого навантаження.
Попередити задніх
Щоб, виконуючи різке гальмування, не отримати удару ззаду, треба обов’язково сповістити водіїв машин, які йдуть за вами, про небезпечну ситуацію. При натисканні на педаль гальма загоряються задні стоп-сигнали. Але водій не зрозуміє, наскільки різко і сильно ви гальмуватимете. Щоб попередити його, треба спочатку кілька разів легко натиснути на педаль, тобто «поморгати» стоп-сигналами, і вже після екстрено гальмувати. Можна одразу включити аварійку, привертаючи увагу.
У дорогих автомобілях вже ставлять спеціальну систему попередження про екстрене, різке гальмування, яка сама починає «блимати» стоп-сигналами, попереджаючи задні авто. Якщо водій гальмує зі швидкості понад 70 до нуля, додатково включається і аварійна сигналізація. Це відбувається автоматично.
Вибір техніки в залежності від погоди та дороги
Окрім навичок та дорожньої ситуації важливо орієнтуватися на стан дороги та погодних умов:
- Суха дорога – найзручніші умови для гальмування.
- Сніг, дорога не розчищена – сніг допомагатиме гальмувати, достатньо заблокувати колеса.
- Ожеледиця, слизька волога траса – легко зірватися в замет, тому краще в
вибрати плавні та імпульсні натискання на гальмо. Одночасно можна поступово перемикати передачі на знижені, допомагаючи відгальмовуватись.
Бокове ковзання варто робити лише на сухій трасі, інакше буде важко контролювати процес.
Екстрене гальмування: додаткові поради
Виконуючи екстрене гальмування, потрібно:
- Міцно тримати кермо, розташувавши руки у верхній частині симетрично.
- Сидіти щільно у кріслі, обов’язково бути пристебнутим.
- Не рекомендується в процесі гальмування перемикатися на нейтралку.
- Також варто вчасно і регулярно змінювати покришки. Також треба стежити за робочим справним станом гальмівної системи – на «лисій» гумі зі стертими дисками будь-яке уповільнення стає малоефективним.
Отже, екстрене гальмування може стати в нагоді в непередбачуваних випадках. Є кілька технік такого гальмування, які варто знати та вміти робити кожному водієві. Головне – не панікувати, а діяти обдумано та чітко.
“Гальмувати одночасно двома педалями – газом та гальмом. Проста техніка навіть для малодосвідчених водіїв. ” Поясніть , як це – “гальмувати газом “????
Цю техніку використовують професійні гонщики входячи в поворот, таким чином машина сповільнюється для подальшого активного старту.
Сама стаття для тих хто їздить на машинах без абс (антибукс системи). В іншому випадку машина зробить все за вас, головне, щоб нога не спорснула з педалі.
А натискання двічі на педаль гальма перед екстреним гальмуванням – щоб не треба було гальмувати, бо зупинишся об перед стоячу машину.
Той хто писав статтю робив це заради написання, не більше, бо такої несенітниці я давно не читав