Ями на дорозі, нерівності, вибоїни, калюжі, «поліцейські, що лежать» – все це може пошкодити автомобіль або призвести до аварії. Тому треба знати, як правильно проїжджати чи об’їжджати ці дорожні перешкоди.
Небезпеки дорожніх нерівностей
Влетіти в вибоїн колесами, подряпати захист картера при проїзді «лежачого поліцейського» або вдаритися дном про наплив – таке жодного водія не порадує. Тому, окрім загальної дорожньої обстановки, треба уважно стежити і за дорожнім покриттям. Враховуємо також, що дороги у нас, загалом, поганої якості.
Загальні поради:
- Уважність. Помітивши заздалегідь перешкоду, є час вирішити, як краще її проїхати. При цьому потрібно встигнути зменшити швидкість до оптимальної, а потім проїхати з максимально можливим позитивним результатом.
- Без паніки. З будь-якою перешкодою можна впоратися, головне – не робити ніяких необдуманих маневрів. Коли об’їжджаєте ями на дорозі, треба обов’язково подивитися, чи немає на сусідній смузі машин, яким можна перешкодити своїм маневром. Те саме і з екстреним гальмуванням. Спочатку варто попередити про це тих, хто їде ззаду. Винен у можливій ДТП буде зовсім не яма, а водій, який робив маневри без попередження.
- З обережністю. Особливо небезпечні калюжі. Водію невідома глибина калюжі, чи не ховаються там ями, каміння, люки тощо. Калюжу варто проїжджати повільно, без зупинок, не газувати. Навіть від калюжі глибиною до 20 см особливої шкоди не буде. Однак, після проїзду водної перешкоди варто кілька разів плавно натиснути на гальмо, щоб просушити колодки. Глибокі калюжі (25 і більше см) краще не проїжджати без необхідності.
Вибір як проїжджати яму залежить від її розміру. Велику вибоїну краще об’їжджати. Маленьку можна переїхати, але робити це потрібно правильно.
Ями на дорозі: тренування по об’їзду
Новачку мало помітити вибоїн – треба ще знати, як правильно його об’їжджати. Буває, що навіть спроба обігнути яму або пропустити її між колесами, призводить до влучення колеса чітко до неї. Це говорить про те, що недосвідчений водій не тільки не орієнтується якусь відстань між колесами машини, але й не може правильно вибрати траєкторію руху.
Щоб уникнути таких ситуацій, треба потренуватися на порожній дорозі чи автодромі. Ідеально, якщо це допоможе інструктор. Можна взяти будь-яку пластикову пляшку (яка буде замість ями на дорозі), а потім по-різному намагатися її об’їхати:
- пропустити між коліс;
- об’їхати зліва;
- об’їхати праворуч.
Результати подібних занять може коментувати інструктор, який спостерігає із боку.
В автошколі Авто-Дор на автодромі відпрацьовують багато корисних практичних умінь, причому не тільки для складання іспиту на права.
Як правильно переїхати через яму
Гонщики, а також умілі водії вміють так спрацювати газом та гальмом, що буквально перелітають ямки та нерівності без проблем. Водіям-початківцям варто цьому ще навчитися.
Головний сенс проїзду: розвантажити передню вісь, щоб уникнути удару в амортизатори та покришки, машина не «клюнула» носом і таке інше:
- Якщо швидкість пристойна, то перед ямою краще заздалегідь пригальмувати.
- Гальмо обов’язково відпустити перед подоланням перешкоди і навіть можна легко притиснути газ. Так ми розвантажуємо передні амортизатори. Крім того, машина «сідає», звільняючи свій перед.
- Далі авто перекочується передніми колесами через наплив чи ями на дорозі і витягує свою задню частину.
При проїзді нерівності однозначно не можна тиснути на гальмо.
Непередбачені ситуації:
- Якщо помітили вибоїну занадто пізно, а швидкість висока, то за пару метрів можна різко гальмувати, а перед ямою гальмо відпустити. Так можна зменшити удар у покришки та амортизатори.
- Якщо вже потрапили у вибоїну, не варто давити на гальмо. Краще, навпаки, додати газ, вибираючись із неї.
- На поворотах: якщо яма під правим колесом, треба різко вильнути вліво і направити колесом по нерівності. Так проїдемо вибоїн із розвантаженою правою стороною. Якщо перешкода під лівим колесом, робимо аналогічно, але виляємо вправо.
При різких зсувах і виляння на дорозі деякі машини (позашляховики, високий транспорт) можуть перекинутися.
Отже, ями на дорозі – небезпека як для самого автомобіля, так і причина можливих негативних наслідків, якщо водій запанікує. Тому, не заважає потренуватися правильно об’їжджати та переїжджати вибоїни.