Кожен водій повинен знати, який тиск у шинах його транспорту має бути та як це перевірити.
На що впливає тиск у шинах?
Крім рівня рідин водій регулярно перевіряє колеса. Візуальний огляд та контроль ступеня накаченості – тиск. Ця характеристика впливає на легкість керування транспортом, зчеплення коліс із дорожнім покриттям, комфорт водія та пасажирів при їзді, а також на безпеку та економічність.
Як підвищений (перекачуване колесо), так і знижений (недокачений) тиск у шинах призводить до погіршення зчеплення з дорогою. У першому випадку колесо обертається лише на центральній частині, а у другому – чіпляє покриття боковинами.
Якщо параметр розходиться з визначеною величиною, це може мати неприємні наслідки:
- Зношування частин колеса – центральної частини у перекаченої покришки, боковин протектора, пошкодження центральної частини через вминання у недокаченного.
- Підвищене навантаження на ходове авто.
- Ушкодження шинної структури та поверхні під час проїзду дорожніх перешкод (напливів, ям) на перекачених колесах. Якщо знижений тиск у шинах – розігрів покришки з наступним вибухом на високих швидкостях.
- Труднощі в управлінні та недостатня стабільність МС на дорозі.
- Підвищена витрата пального за недокаченого колеса. Помічено підвищення витрати на 3% навіть за невеликого падіння параметра. Для цього достатньо знизити тиск на чверть від норми, що часто буває, а водії навіть не помічають цього.
- Термін експлуатації шин знижується – на 25-30% стандарту.
Фахівці автошколи Авто-Дор радять регулярно витрачати пару хвилин часу на перевірку параметра та його регулювання, чим багато часу, а також грошей на покупку нових комплектів коліс та (або) дорогого ремонту автомобіля.
Який має бути тиск у шинах?
Єдиного показника, стандартних цифр та норми – універсальних та придатних для будь-якої машини – немає. Водію треба орієнтуватися на заводські розпорядження. В інструкції вказані всі можливі розміри покришок та необхідний тиск для різних випадків навантаження. Також буде вказано, яка величина необхідна для запаски автомобіля (цей показник вищий, ніж для звичайних коліс). Також ці дані можна знайти на наклейці, яка знаходиться на дверцятах.
Сам тиск вимірюється у таких одиницях:
- Атмосфера (Atm).
- Бари.
- Кілопаскалі (kPa).
- Фунт-сила на дюйм у квадраті (PSI).
Параметр PSI застосовується переважно в Сполучених Штатах Америки.
У заводській інструкції вказують норми в атмосферах, барах та кілопаскалях, щоб водієві було зручно і не потрібно було перекладати. Але якщо немає – є таблиці перекладу з однієї одиниці до іншої. Так що це зробити легко, знаючи який тиск потрібний.
Небагато змінювати та коригувати характеристику рекомендується у таких випадках:
- Якщо чекає тривала поїздка на високих швидкостях, то краще трохи перекачати шину вище норми – так колеса краще поводитимуться на дорозі.
- При їзді по ґрунтовці та (або) у поганих погодних умовах характеристика оптимально тримати трохи нижче (мінус 5-10% від норми) – так шина буде м’якшою і краще зчеплення з покриттям.
Взимку тиск можна трохи знизити – до мінус 15% для кращого контролю машини на засніжених дорогах.
Як перевірити?
Ідеально б уточнювати для себе тиск у шинах щодня, але це навряд чи робитимуть водії так часто. Але раз на місяць треба обов’язково перевіряти цей показник, а також перед тривалими подорожами.
Інші нюанси перевірки:
- Перевіряти накаченість покришок треба в холодному стані або години через три після поїздки. А якщо ні, то орієнтуйтеся, що потрібен результат +10% від норми.
- Контролювати параметр треба у всіх шинах. Різниця показників може мати неприємні наслідки – втрату керованості, відведення авто убік тощо.
Запаску возіть із собою також у повній готовності до експлуатації.
Чим поміряти тиск у шинах
У сучасних автомобілях бортовий комп’ютер сам здійснює контроль та повідомляє водію про необхідність підкачати шини. А тих, хто ще таких можливостей не має – рятує манометр. Вони бувають різних видів, у тому числі компактні, електронні та зручні.
Зазвичай компресор вже йде в комплекті із вимірювачем.
Також, на кожній СТО та автозаправці вам символічну плату вимірять усі колеса.
Головне – не перевіряйте шини на око або «стулячем». Купуйте компактний прилад, яким можна буде швидко перевірити чи правильно накачані колеса.
Отже, тиск у шинах – важлива характеристика та запорука безпеки руху. Треба регулярно перевіряти параметр манометром та підкачувати колеса вчасно, якщо є відхилення від запропонованих виробником показників.