Станом на 2016 рік під контролем дорожнього відомства близько 170 тисяч кілометрів українських доріг. За середніми оцінками якості полотна — 90% з них підлягають капітальному ремонту, а 42% перебувають у критичному стані. На витрати пов’язані з транспортним сполученням, ремонтом доріг, будівництвом нових трас. Укравтодор зажадав на 2016 рік не менше 60 мільярдів гривень.
На початку поточного року екс-прем’єр міністр України Арсеній Яценюк оголошував суму, яку виділять з бюджету на дороги у розмірі 14 мільярдів гривень. Втім, на практиці ця цифра виявилася дещо більшою. Якщо бути точним, Укравтодор уже отримав 31,4 мільярда гривень, з яких 11,9 мільярда пішли на погашення боргів за кредитами, а 19,5 мільярда гривень — власне на потреби українських українських полотен. На обличчя — не стикування цифр, як же планувалося знайти кошти, що бракують?
Що обіцяв уряд у вирішенні дорожнього питання?
Ще у 2015 році Кабінетом міністрів України було затверджено концепцію реформування відомства з управління дорожнім господарством, яка передбачає вирішення проблеми фінансування ремонту доріг шляхом децентралізації відомчих функцій. Фактично, в рамках децентралізації, пропонувалося перенести тягар відповідальності за дорожнє полотно на місця, Укравтодор фактично має бути розпущений, а все, що залишається на рівні Києва, — це керування дорогами в рамках країни та прокладання нових трас. Насправді ж, децентралізація дорожнього відомства не відбулася, як і децентралізація загалом.
Що реально трапляється в Укравтодорі?
Дії уряду у дорожній сфері станом на 2016 рік мало чим відрізняються від попередніх. Укравтодор називає все більші суми необхідні йому для роботи, уряд все так само виділяє третину, якщо не чверть від цих сум на видимість підтримки доріг, у результаті ремонт відбувається лише поверховий і вже після нової зими цей ремонт іде в нікуди. Але є й відносно добрі новини. Основну частину бюджетних коштів вже спрямовано на прокладання траси Київ-Полтава-Харків, так само планується фінансування нових трас за іншими напрямками, Київ-Львів та інші. Нові траси це звичайно добре, але «ямковий» ремонт буде значно скорочений.
Підбиваючи підсумки
Незважаючи на численні скандали у перестановці посадових осіб на посадах чиновників Укравтодору, на плани щодо реформації відомства, реальність для українців залишається незмінною — погані дороги, брак коштів на їх ремонт та утримання. Тим не менш, будівництво нових трас між найбільшими містами України, мабуть, все-таки буде закінчено.
Можливо варто поставити запитання з іншого боку, ні «де знайти засоби, що бракують?», а «куди подіються ті, що є?».