Безпека на дорозі – один із найважливіших аспектів нашого життя. Щодня люди сідають за кермо, щоб дістатися роботи, спортзалу, університету або в інші місця. Їхня безпека залежить від безлічі факторів, серед яких особливе місце займають дзеркала заднього виду та розуміння концепції сліпих зон.
Дзеркала авто заднього виду, їх типи та функціональність
Ці невід’ємні елементи будь-якого автомобіля мають ключову роль у забезпеченні огляду дорожньої ситуації. Допомагають орієнтуватися у просторі навколо машини, інформують про транспортні засоби позаду та з боків. Їх правильне налаштування та використання значно зменшує ризики на дорогах, у тому числі й ті, що пов’язані зі сліпими зонами. Існують різні типи обладнання, вони виконують унікальні функції
Внутрішні дзеркала заднього виду
Розташовані всередині авто, зазвичай, на верхній частині вітрового скла. Надають огляд ситуації безпосередньо за машиною. Зазвичай мають можливість ручного або автоматичного налаштування під кут огляду водія. При цьому потрібно зробити так, щоб у центрі відображалася вся задня частина автомобіля. Водій має бачити ситуацію на дорозі за машиною без сильного повороту голови.
Зовнішні
Розташовані по обидва боки автомобіля, призначені для огляду бічних ділянок дороги. Вони бувають двох типів: плоскі забезпечують реальне зображення, сферичні (або “асферичні”) розширюють кут огляду, але можуть спотворювати розміри та відстань до об’єктів.
При налаштуванні треба мінімізувати перекриття огляду із внутрішнім дзеркалом. Для цього нахиляються до вікна та налаштовують його так, щоб бачити бічну частину автомобіля. Аналогічно, нахилившись до центру салону, налаштовують праве.
Якщо автомобіль оснащений сферичними дзеркалами, приділіть особливу увагу налаштуванню, оскільки вони спотворюють відстань. Вони мають бути виставлені так, щоб максимально розширити огляд, але при цьому треба пам’ятати про їх особливості.
Сліпі зони: визначення та ризики
Це ділянки навколо ТС, які не видно через дзеркала або переднє вітрове скло. Вони знаходяться з обох боків і безпосередньо за машиною, де огляд блокується кузовом авто або його конструкцією. Сліпі зони становлять значну небезпеку на дорогах, оскільки водії можуть помічати інші транспортні засоби, пішоходів, велосипедистів чи перешкоди у цих місцях.
Небезпека полягає в тому, що може статися зіткнення при зміні смуги руху, розворотах або виконанні інших маневрів. Наприклад, якщо водій намагається перебудуватися в сусідню смугу, не помітивши автомобіль у сліпій зоні, це призводить до бокового зіткнення. Такі аварії особливо небезпечні на високих швидкостях, наприклад автомагістралях. Також поширені ситуації, коли при паркуванні не видно пішоходів або інших об’єктів у сліпій зоні, що призводить до наїзду або зіткнення.
Взаємодія дзеркал заднього виду та сліпих зон
Дзеркала авто заднього виду відіграють важливу роль у зменшенні ризиків, пов’язаних зі сліпими зонами, хоч і не можуть повністю виключити їх. Якщо їх правильно налаштувати, вони значно розширюють огляд водія та зменшують розмір сліпих зон, тим самим підвищують безпеку водіння. При цьому слід враховувати наступне:
- Сферичні, хоч і збільшують оглядове поле, спотворюють відстані до об’єктів. Це ускладнює точну оцінку відстані до інших транспортних засобів, особливо на високих швидкостях.
- Незважаючи на правильне налаштування, неможливо повністю усунути всі сліпі зони. Існують певні області, особливо безпосередньо за автомобілем та у нижніх бічних кутах, які залишаються невидимими.
- Ефективність дзеркала авто залежить від того, наскільки уважно та правильно їх використовують. Неправильне налаштування або недостатня увага до огляду знижують їхню ефективність.
Дзеркала авто заднього виду – цінний інструмент зменшення ризиків, пов’язаних зі сліпими зонами, але їх ефективність обмежена. Потрібно усвідомлювати ці обмеження та поєднувати їх використання з іншими методами забезпечення безпеки. Фізичний огляд сліпих зон, системи моніторингу та камери заднього виду розширюють можливості. Інструктори автокурсів Авто-Дор на практичних заняттях обов’язково навчають курсантів правильному використанню обладнання для запобігання аварійним ситуаціям.