При зміні літніх комплектів шин на зимові, купівлі нових дисків, значному пробігу у водіїв часто постає питання: чи потрібне балансування коліс?
Що це таке і навіщо
Балансування коліс – важливий процес регулювання. Мета цього процесу – зменшення дисбалансу, поєднання центру ваги колеса з віссю інерції та обертання.
Якщо є дисбаланс:
- На підвіску, а також багато деталей автомобіля через різні відцентрові сили припадає підвищене навантаження, що загрожує поломками, зносом. Першими виходять з ладу підшипники маточини. В особливо складних випадках вони можуть зруйнуватися повністю.
- Підвищене зношування покришок, протектора, зменшення терміну служби шини. Неправильна експлуатація коліс без балансування призводить до неприємних додаткових фінансових витрат, оскільки часто їх змінюють.
- Нестабільність поведінки автомобіля на дорозі, особливо на швидкості. Зниження керованості, непередбачуваність машини, значне падіння безпеки з великою ймовірністю аварійної ситуації.
- Поганий контакт шини з дорогою через деформацію покришки та усунення центру маси. Це призводить до подовження гальмівного шляху та пробуксування.
- Вібрація завдає дискомфорту водію (віддає навіть у кермо) та пасажирам.
Отже, просто усунути неприємну вібрацію – це не єдиний випадок, для чого потрібно задуматися про перевірку стабільності, а також правильність обертання коліс.
Як дізнатися, чи потрібне балансування коліс?
Дисбаланс
Незалежно від того, чи це було визначено на стенді, чи водій помітив – дисбаланс треба прибирати. Розберемо, як це роблять.
Причини розбалансування:
- Надмірне або нерівномірне зношування покришок.
- Неправильне балансування.
- Їзда по ям, напливів та інших дорожніх нерівностей, аварії, деформації диска.
Дисбаланс може бути:
- Статичний легко помітити, коли розкручувати колесо вручну (попередньо треба авто підняти домкратом). Воно швидко зупиниться. Зміщений центр тяжіння створює ефект «маятника».
- Динамічний – коли колесо крутиться “вісімкою”, тобто незбалансовано по ширині.
Щоб виправити дисбаланс, використовують вантажі (грузила). Місце прикріплення додаткового навантаження визначають на спеціальному стенді за допомогою електронного обладнання.
Коли однозначно потрібна
Ось випадки, коли проводити регулювання треба обов’язково:
- Зміна покришок за сезонами.
- Придбання нового комплекту коліс чи дисків. Але бажано робити не відразу після установки, а краще через кілометрів 600 (це кілька днів). Тоді всі деформації зберігання усунуться, і буде точно зрозуміло – чи потрібне балансування коліс чи ні.
- Купівля вживаного автомобіля.
- Якщо був сильний удар під час переїзду ями, а також після пробою підвіски, ремонту.
- На кожному ТО.
Також, якщо водій помітить биття керма, вібрацію, а також візуально визначить відхилення від норми, наприклад, побачить нерівномірне знос протектора. Тоді краще перевірити правильність регулювання на спеціальному стенді на СТО.
Фахівці автошколи Авто-Дор рекомендують не обмежуватися діагностикою необхідності балансу з вібрації під час руху. Важкі легкові, а також усі вантажні автомобілі не показуватимуть биття, оскільки можуть згладжувати деформації коліс своєю вагою.
Як часто
Якщо немає інших показань, фахівці вважають, що регулювання варто робити кожні 10-25 тисяч пробігу (або не рідше за один раз на рік). Якщо водій любить швидкісну їзду, цей термін ще скорочується – до 8-9 тисяч.
Як перевірити самому, чи потрібне балансування коліс
Щоб хоча б приблизно оцінити, чи потрібно проводити негайне виправлення дисбалансу чи ні, робимо так:
- Піднімаємо машину домкратом.
- Крутимо колесо.
- Місце зупинки відзначаємо крейдою.
- Знову крутимо.
- Виконуємо пункти 2-3 кілька разів.
- Оглядаємо.
Якщо крейдяні позначки вийшли в одному місці, значить час проводити регулювання у автофахівців. Якщо ж вони вийшли у різних місцях – все гаразд.
Отже є кілька випадків, коли усувати дисбаланс треба обов’язково. А також кожен водій може точно дізнатися, чи потрібне балансування коліс, використовуючи наші підказки. Головне – вчасно виявити дисбаланс, а потім усунути його.