Нерівності на дорозі бувають різних видів – природно та штучно створені. У будь-якому разі такі зміни дорожнього покриття є суттєвою перепоною на шляху. Особливо, якщо ви рухаєтеся незнайомим маршрутом. Тому водії повинні приділити особливу увагу правилам перетину таких ділянок. Поради про те, як безболісно подолати дорожні нерівності пропонують фахівці автошколи Авто-Дор.
Навіщо потрібні та де знаходяться штучні дорожні нерівності?
Найвідомішим прикладом спеціально створених нерівностей на дорозі є так званий “лежачий поліцейський”. Це – спеціальне підвищення на проїжджій частині, яке забезпечує максимальне зниження швидкісного режиму на певних відрізках колії. Якщо водій проігнорує таку опуклість або її не помітить, він буде серйозно покараний. Так як проїзд даної перешкоди на високій швидкості спричиняє серйозні пошкодження автомобіля. Де ж встановлюють такі виступи?
Наприклад, їх можна зустріти у таких місцях:
- перед пішохідним переходом та після нього;
- поблизу дитячого закладу (наприклад, школи, садки);
- на небезпечних виїздах із прилеглих територій;
- приховані та складні відрізки шляху;
- круті повороти.
У деяких випадках елементи примусового зниження швидкості встановлюють на ділянках, де часто фіксуються ДТП за участю пішоходів, а й дітей.
Знаки, що вказують на дорожні нерівності
Найчастіше ця небезпечна ділянка позначена спеціальним дорожнім знаком. Цей покажчик належить до групи застережливих. У ПДР України він знаходиться під пунктом 1.11 і означає бугор. Сигнал представлений у типовій для своєї групи формі трикутника з червоною окантовкою. На білому тлі чорним кольором зображено виступ на рівній поверхні. Проте знак не обов’язково має бути присутнім на місцях, де знаходиться “лежачий поліцейський”. Такий покажчик частіше попереджає про ділянки з пагорбами, напливами, а також місця переривчастого стику конструкцій мосту. За межами населеного пункту його встановлюють на дистанції 150-300 м до самої перешкоди, а в містах та селищах – за 50-100 метрів до небезпечної ділянки.
Якщо знака все ж таки немає, то ідентифікувати місце встановлення нерівності можна за допомогою спеціальної розмітки. Така розмітка регламентована правилами дорожнього руху та згадується у параграфі 34, пункті 1.22. Вона графічно повторює вигляд майбутнього виступу та заздалегідь попереджає водія про його присутність.
Крім цього, правила монтажу “лежачих поліцейських” описані у ДСТУ 4123:2006, який прирівнюється до Закону України та підлягає обов’язковому дотриманню. Згідно з ДСТУ, дорожні нерівності встановлюють на трасах загального користування поза населеними пунктами та на міських дорогах. Також у документі йдеться, що крім знака 1.11, на таких ділянках може бути розташований покажчик 3.29 – “Обмеження максимальної швидкості”. Цей сигнал належить до групи забороняючих та представлений у вигляді білого кола з червоною канвою. На знаку вказується швидкість, перевищувати яку цьому відрізку шляху забороняється. З недавнього часу в Україні існує два види елементів для примусового зниження швидкості – це лежачий поліцейський та піднятий перехід. Такі конструкції виготовляють з асфальтобетону (монолітні) або з міцної гуми та полімерів (розбірні).
Дорожні нерівності: помилки подолання
Часто водії припускаються помилок при проїзді таких перешкод. Незважаючи на очевидну небезпеку для себе та авто, вони перетинають лежачого поліцейського на швидкості. Щоб переконатись у ризиках такого рішення, навіть провели експериментальне дослідження. У його рамках з’ясували, що при проїзді великих бетонних виступів транспортний засіб страждає менше, ніж при проході дрібніших і жорсткіших щаблів. За такого різкого “стрибка” постраждає не тільки машина, а й пасажири.
Ще одна поширена помилка – проїзд на повністю вичавленій педалі гальма. Таким чином, ви навантажите підвіску і удар буде більш відчутним. Якщо ви вже вдаєтеся до екстреного гальмування, краще зробити це коротким і різким натисканням на гальмівну педаль. Так ви проїжджатимете нерівність на розвантаженій підвісці, чим мінімізуєте удар. Якщо є можливість, намагайтеся загальмувати заздалегідь і плавніше.
У разі переривчастого “лежачого” водії часто намагаються схитрувати і пройти його одним бортом. Така хитрість загрожує не тільки різними пошкодженнями автомобіля, а й штрафом.
Як безпечно проїхати дорожні нерівності?
Кращою тактикою подолання такої перешкоди вважається плавне завчасне скидання швидкості перед нею. Рекомендується наступна послідовність дій:
- Наблизиться до дорожньої перешкоди під кутом (якщо така можливість).
- Зменшити швидкість приблизно до 20 км/год.
- На відстані 1-2 метри від нерівності відпустити педаль гальма та переїхати через виступ.
Такі дії дозволять максимально розвантажити авто за рахунок того, що його передня частина трохи підніметься і все навантаження на пружини рівномірно розподілиться. При цьому пам’ятайте, що ваш маневр не повинен створювати перешкод для інших учасників дорожнього руху. Обов’язково враховуйте висоту кліренсу вашого автомобіля, а також оцінюйте висоту самого піднесення. Якщо виступ екстремально високий, потрібно скинути швидкість до мінімуму.
Також трапляються випадки, коли через пошкоджене “лежаче поліцейське” авто може отримати каліцтва навіть за правильної поведінки водія та безпечної тактики. У такому разі постраждалий має право отримати компенсацію за пошкодження в судовому порядку.
Дорожні нерівності, ким би вони не були створені, часто спричиняють багато неприємних пригод з автомобілем. Тому матеріал від спеціалістів автошколи Авто-Дор полегшить подолання такого обмежувача та знизить можливі ризики. Наші поради допоможуть вам почуватися максимально комфортно на дорозі та не боятися непередбачених ситуацій.