Для кожного автолюбителя, який цінує особистий комфорт під час поїздок, клімат-контроль та кондиціонер – важливі складові. У чому між ними різниця, що краще купувати?
Як охолоджувався салон: трохи історії
Раніше салон авто охолоджувався звичайною вентиляцією. Всі напевно бачили в машинах кутове скло, яке можна було повернути – це і був перший варіант охолодження.
Потім в Америці створили першу систему охолодження, яка забирала на себе майже половину потужності двигуна. Ставили такі системи лише на найдорожчі лімузини. У Європі ж страждали від спеки і до 80-х навіть не думали, як це виправити.
Зараз кондиціювання салону йде практично у всіх машинах, а в авто вище класом або VIP комплектацією ставлять систему контролю за кліматом в салоні.
Кондиціонер
Яким його вигадали, таким практично і продовжує бути – основна технологія не змінилася. В основі процесу охолодження – властивості деяких речовин при випаровуванні та конденсації забирати чи віддавати тепло. Подібних систем довкола нас багато. У тому ж авто таким же шляхом охолоджується двигун, у квартирах холодильники, кондиціонери до приміщень. Всі ці пристрої працюють за одним принципом.
У машині кондиціонер «забирає» 5-15 кінських сил потужності двигуна, тому якщо двигун надто навантажений, кондиціонер вмикати не рекомендується.
Будова:
- Компресор – головний насос, що хитає фреон. Він створює тиск для згущення пари фреону і перетворення його знову на рідину.
- Конденсатор з вентиляторами – пристрій ставлять за радіатор, ближче до обдування повітрям. У ньому охолоджується фреон після згущення. Водію варто регулярно їх перевіряти та чистити, оскільки вентилятори періодично можуть засмічуватися.
- Випарник – фреон випаровується, стаючи холодним, і віддає свій холод у салон через вентиляцію.
- Фільтри для відведення зайвої вологи та захисту від сміття.
Клімат-контроль та кондиціонер працюють тільки при працюючому двигуні.
Контроль за кліматом
Це вже цілий комплекс із управління температурою в салоні. Конструкція включає такі вузли:
- Обігрівач (пічка) – гріє повітря салону в холодну пору року.
- Охолоджувач (того самого кондиціонера).
- Система повітровідводів – розміщена по всьому салону, виконує ряд функцій, окрім охолодження/опалення салону. Це – обдування скла, розподіл повітря по салону, направлення його в потрібні частини.
- Датчики – зчитування показників температури, вологості, забруднення.
- Електронне керування – центр системи. Приймає показання від датчиків та коригує роботу інших елементів системи.
Багато фахівців порівнюють клімат-контроль та кондиціонер з інжекторним та карбюраторним двигунами. Так, щоб легше було керувати кліматом, кондиціонеру додали датчики, приводи та «електронні мізки».
Клімат-контроль та кондиціонер: відмінності
Головна відмінність – у виконуваних функціях. Якщо кондиціонер тільки охолоджує повітря, система контролю клімату виконує набагато більше роботи: охолоджує, нагріває, підлаштовує, контролює.
Чим ще відрізняється клімат-контроль і кондиціонер?
- Кожен автолюбитель вибирає собі, що йому краще. Однак дуже зручно, що клімат-контроль може створювати різну температурну обстановку для водія і пасажира, що сидить попереду. Стандартний кондиціонер цього зробити не може.
- Різна кількість датчиків. У кондиціонері їх менше, вони відповідають лише за подачу сигналу компресору на включення-вимкнення. Система клімату постійно контролює стан повітря в салоні (багато датчиків) та сама підлаштовує все, що потрібно.
- Часто люди скаржаться, що через кондиціонер застудилися. Клімат-контроль обмежує можливість вибору занадто низьких або високих температур. Щоб не захворіти влітку, фахівці автошколи Авто-Дор рекомендують ставити температуру не нижче п’яти градусів, ніж за бортом.
- У машині з кондиціонером (пічкою) при нагріванні або охолодженні салону водій повинен сам рухати дефлектори (напрямні обдування), регулюючи, що саме треба обдувати. Якщо стоїть клімат-контроль, система сама визначає як змінювати параметри. Він зігріє ноги людям, направить в обличчя водія тепле повітря для максимального комфорту їзди в холодну пору, не забуде обдути шибки, щоб не запітніли.
- Клімат-контроль економічніший за рахунок нижчої витрати енергії, а значить і палива.
- Вартість теж різна: складніша клімат-система значно дорожча, ніж автокондиціонер.
І головна, але найчастіше вирішальна відмінність: при виході з ладу кондиціонера його можна відремонтувати набагато легше і дешевше, ніж систему керування кліматом.
Отже, клімат-контроль та кондиціонер створені, щоб створювати комфорт у салоні машини. Контроль за кліматом – більш досконала та проста в управлінні система, але й дорожча, а кондиціонер вже є стандартом для більшості водіїв та пасажирів. Отже, якщо система контролю кліматом дешевшатиме, то автолюбителі вибиратимуть саме її. Так як ніхто не відмовляється від найкращого.