Водій та пасажири звикли їздити з комфортом. В автомобілях встановлюють кондиціонери, тому що влітку без цього пристрою буває нестерпно спекотно. Однак іноді доводиться стикатися з тим, що охолодна система виходить з ладу. Що ж робити, якщо не працює кондиціонер у машині і чи можна виправити все самостійно?
Принцип роботи
Коли кондиціонер не працює в машині, буде потрібен ремонт цієї охолоджувальної системи. Іноді поломки бувають нескладними, з ними зможе впоратися кожен. Але для цього необхідно розуміти принцип роботи пристрою.
Це замкнута система, в яку входять радіатори, фільтри, трубки, клапани, інші вузли. Кондиціонер у машині за своєю будовою подібний до звичайного холодильника, в якому безперервно циркулює холодоагент (газ). Як це відбувається:
- Коли система починає працювати, компресор стискає газ, і той гріється.
- Теплий газ переміщається в радіатор, де стає рідиною та знижує свою температуру.
- Після радіатора газ іде в осушувач, де відбувається очищення від частинок пилу та інших сторонніх домішок.
- Перетворення рідкого фреону на газ усередині терморегулюючого вентиля.
- Газоподібний холодоагент потрапляє у випарник. Фреон охолоджується до нуля, закипає від взаємодії із високою температурою салону авто. Це призводить до закипання газу та охолодження радіатора.
- Система вентиляції здуває холод із охолодженого радіатора (випарника), він потрапляє до салону машини.
- Наприкінці такого складного циклу газ знову повертається до компресора, і його шлях починається заново. Це забезпечує безперебійну роботу охолоджувальної системи.
Знання про принцип роботи приладу вам знадобляться, якщо не працює кондиціонер у машині і його потрібно терміново відремонтувати.
Причини несправностей
Якщо не працює кондиціонер у машині, то й прохолоди всередині салону не буде. Тому треба одразу розібратися з поломкою. Буває два варіанти несправностей:
- Зовсім не вмикається.
- Погано працює, тобто не охолоджує.
Обидва випадки вимагають негайного втручання майстра. Потрібно розібратися з найважливішими причинами виходу з ладу системи охолодження:
- Нестача фреону (газу). Якщо всередині системи немає достатньої кількості холодоагенту, ввімкнути пристрій не вийде. Самостійно заливати фреон годі було.
- Забруднення. Це часто причина несправності. Після тривалого накопичення бруду та пилу не працює кондиціонер у машині або вимикається рандомно. На трубках і всередині конденсатора виникає корозія, тому що там довго накопичувався пил. Після цього контур, що охолоджує, стає не герметичним.
- Несправність компресора. Заміна цієї деталі коштуватиме недешево, але й ламається вона вкрай рідко. Іноді це відбувається через відсутність мастила або дуже довгий термін роботи самого кондиціонера.
- Несправність конденсатора чи радіатора. Обидві складові можуть виходити з ладу через скупчення пилу, бруду та інших частинок. Радіатор, він же випарник, може давати неприємний запах (у момент включення).
- Поломка терморегулюючого вентиля. Зламатися вентиль може через механічне пошкодження. У такому разі буде потрібна його термінова заміна. Терморегулюючий вентиль оптимізує температуру та забезпечує необхідний градус фреону. Іноді погано працює вентиль, якщо неправильно відрегульований. Це не так критично, і можна виправити дуже швидко.
- Вихід із ладу датчика тиску. Дуже часто не працює кондиціонер у машині через датчик тиску. Він може ламатися через пошкодження механічним шляхом, порушення цілісності контактів у системі або сильного забруднення. Знадобиться діагностика на СТО, оскільки визначити причину несправності датчика тиску складно.
Причин поломки кондиціонера досить багато. Кожна їх вимагає уваги, оскільки охолоджувальна система зможе працювати коректно без правильного функціонування її складових.
Не працює кондиціонер у машині: чи доречний самостійний ремонт
Чи не працює кондиціонер у машині? Потрібно його скоріше відремонтувати, тому що без нього буде важко у спеку. Як перевірити, чи кондиціонер працює некоректно? Найчастіше це зрозуміло відразу, оскільки всередині салону стає спекотно.
Якщо ви визначили, що причиною поломки стало забруднення, можна спробувати самостійно помити кондиціонер. При цьому потрібно відійти від пристрою на півметра, а струмінь води направити під прямим кутом.
В інших випадках самостійний ремонт буде недоречним, тому що без відповідної апаратури причину поломки з’ясувати складно. Потрібно звернутись до фахівців, які протестують систему.
Так, наприклад, дізнатися рівень фреону можна лише спеціальним апаратом. Його потрібно приєднати до системи та викачати газ. Після цього встановлюють кількість фреону, а потім закачують його у систему.
Ремонт кондиціонера правильніше довірити професіоналам.
Профілактичні заходи
Для того, щоб кондиціонер у машині не перестав працювати, потрібно регулярно проводити профілактичні роботи. Навіть найновіші та найдорожчі системи охолодження потребують огляду приблизно раз на 1-2 роки. Це пов’язано з тим, що будь-який пристрій протягом року втрачатиме частину холодоагенту. Якщо ж не працює кондиціонер у машині віком понад 7-10 років, огляд на СТО потрібно щорічно.
Професіонали дають поради щодо профілактики несправностей охолоджувального приладу:
- Установка сітки на бампер для захисту радіатора від пилу, сміття, каміння та інших шкідливих частинок. Потрібно зробити додаткові ґрати для тих авто, у яких вони крупнокомірчасті.
- Вмикати постійно. Звичайно, цей пристрій потрібний на сонці і при високих температурах. Але кілька разів на місяць потрібно все ж таки включати кондиціонер навіть взимку. Йому достатньо попрацювати 10-15 хвилин, тоді магістральні елементи не пересохнуть.
- Вимикати заздалегідь. Найкраще вимкнути охолоджувальну систему за 5-7 хвилин до зупинки автомобіля. При цьому потрібно включити пічку, оскільки це призведе до висушування повітроводів теплим повітрям. Така процедура не дозволить вірусам і бактеріям розмножуватися всередині системи охолодження.
Бережіть свій кондиціонер, перевіряйте його, щоб потім не з’ясовувати причини його несправності.
Комфортна поїздка на автомобілі передбачає багато складових. Автошкола Авто-Дор дає поради майбутнім водіям, щоб їм було зручно за кермом. Одна з таких умов комфорту – штатна робота охолоджувальної системи у спеку. Якщо ж вона зламається, то лагодити її складно. Потрібно розібратися в причинах несправностей і лише тоді починати ремонтні роботи.