Існує багато параметрів, на які водії звертають увагу при виборі транспортного засобу, наприклад, потужність та об’єм двигуна, тип кузова та коробки передач, привід. Але також не треба забувати про інші характеристики, серед яких радіус повороту автомобіля. Саме про нього сьогодні докладніше розкажуть фахівці автошколи «Авто-Дор».

Що означає характеристика?

Радіус повороту автомобіля – це виконане машиною півколо під час маневру з поворотом до упору кермового колеса вліво або вправо. Важливо знати розмір цього значення, адже тільки так можна зрозуміти, чи розворот здійснимо за один раз (без додаткового руху назад) на певному відрізку дороги.

Параметр свідчить не так про можливість транспортного засобу розвернутися, як про рівень маневреності автомобіля. Чим радіус менший, тим простіше машина в управлінні навіть на високій швидкості. Якщо ж показник високий, то без проблем розвернутися не вийде, тому що доведеться повторювати необхідні маніпуляції (здавати назад і обертати кермом) кілька разів.

фото маневренность авто

При цьому розрізняють мінімальний і максимальний радіуси, оскільки це різні поняття:

  1. Мінімальний радіус – це проміжок між двома бордюрами, тобто внутрішня половина кола, яку проходить машина під час руху. З огляду на цей параметр легко розрахувати оптимальний розмір вільного простору на дорозі для безпроблемного розвороту.
  2. Великий або максимальний радіус – це той шлях, який проходить кузов авто, зовнішнє півколо. Його альтернативна назва – радіус від стіни до стіни. Незалежно від того, яка у суден відстань між передніми та задніми колесами, вони можуть мати зовсім різний великий радіус. Причина криється в габаритах, які відрізняються як у легкових, так і вантажних машин.

Рекомендуємо орієнтуватись саме на другий показник. В іншому випадку на не обгородженій трасі при виконанні розвороту можна лише виїхати на ґрунтовку, тоді як при виконанні маневру між іншими транспортними засобами або спорудами можна потрапити в неприємну ситуацію, оскільки водій не завжди правильно відчуває габарити автомобіля.

Однак основне, про що важливо пам’ятати: радіус повороту автомобіля – це розмовне словосполучення. У технічній літературі йдеться про діаметрі, тобто про проміжок від краю до краю, а не від центру до краю. Тому в габаритних характеристиках автомобіля найчастіше подають саме його, тому плутати ці поняття не варто.

Як розрахувати радіус повороту автомобіля?

Розрахунок радіусу здійснюється у два етапи:

  1. Знайдіть простору порожню ділянку дороги (це може бути парковка або спеціальний навчальний майданчик), де можливий повний розворот. Тут знадобляться дорожні конуси (їх можна замінити пляшками, які наповнені рідиною або піском), рулетка, крейда. Виміряйте відстань потрібну, щоб передні колеса автомобіля помістилися на дорозі при повороті. Для цього розмістіть їх прямо, а із зовнішнього боку накресліть на асфальті позначку. Потім виверніть їх у бік передбачуваного розвороту, перебуваючи на місці, а потім рухайтеся у зворотний бік. Там накресліть другу позначку. Проміжок між ними і буде діаметром розвороту. Щоб отримати радіус, просто поділіть значення на два.
  2. Поставте машину рівно. Накресліть позначку там, де знаходиться край кутової частини бампера. Колеса вивертайте доти, доки бампер не окреслить півколо. Там робиться ще одна позначка. Дізнавшись відстань між ними, можна визначити максимальний радіус повороту автомобіля.

Але тільки підрахунок нічого не скаже. Можливість розвернутися водій буде безпомилково прораховувати лише тоді, коли звикнеться з габаритами авто. Тут і прийдуть до речі конуси або схожі орієнтири. Просто виставте їх на місці позначок і тренуйтеся доти, доки не зможете повторити маневр у потрібних межах, не виходячи з авто і не вдаючись до допомоги людей, які за вами спостерігатимуть і даватимуть потрібні команди.

Чи можна змінити цей важливий показник?

Відповідь проста: це реально, але лише за допомогою зміни конструкції машини. Однак такі зміни можуть негативно вплинути на функціонування автомобіля. До того ж у разі втручання ви втратите гарантію. Проте запас ходу кермового колеса стає значно кращим. Внаслідок цього радіус повороту машини зменшується.

Що потрібно для цього зробити? Достатньо зменшити товщину розпірок, просто зточивши їх. Допоможе також встановлення спеціальних пластикових простовок.

У ході виконання таких маніпуляцій водії часто стикаються ще з однією проблемою: колеса починають чіплятися за кузов і підвіску. Щоб цього не сталося, виготовте обмежувачі із пластику. Орієнтуйтесь на розміри “рідного” обмежувача ходу кермової рейки.

Кут кастору та його вплив на радіус повороту

Вісь обертання коліс у більшості машин має незначне усунення. Кут між цією віссю та умовною лінією, проведеною вертикально, називається кастором. Неозброєним оком цю особливість помітити важко, адже відмінність досягає не більше 10 градусів.

фото кастор

Кут кастору буває:

  • Нульовим, коли стійка займає потрібне положення без відхилень.
  • Позитивним, коли верх стійки зміщений до корпусу, а колесо – у протилежний бік.
  • Негативним, коли навпаки, колесо зміщене у бік корпусу.

Зазвичай легкові машини мають саме позитивний кут повороту. За рахунок цього колеса самі повертаються до початкового прямого положення. У цьому полягає основна функція цієї деталі. Крім того, при вході в поворот, коли угол позитивний, розвал коліс зміщується так, що це робить керування автомобіля простіше.

Що ж до впливу на радіус розвороту, то він, звичайно, є. Щоправда, настільки незначне, що за зміни нахилу стійки водій не надасть цьому значення.

Отже, дуже важливо для правильного та безпечного виконання розвороту знати радіус повороту автомобіля. При цьому не варто плутати його з діаметром. Вимірюють цей показник у два етапи, причому від самого значення залежить мало, головне – це практика та відчуття габаритів. Вкрай небажано, хоч і можливо, змінювати радіус, втручаючись у конструкцію ТЗ, оскільки це спричинить небажані наслідки. Інструктори автошколи Авто-Дор рекомендують практично орієнтуватися на дорожню ситуацію. Іноді доцільніше виконати маневр у 2-3 заходи, ніж вивертати кермо до упору.

Звёзд: 1Звёзд: 2Звёзд: 3Звёзд: 4Звёзд: 5 (Пока оценок нет)
Loading...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *