Чи знаєте ви, навіщо потрібний ремінь безпеки в автомобілі, які вони бувають і чи потрібно його постійно використовувати?
Ремінь безпеки, що це і навіщо
Автомобілебудування та вся автопромисловість йде вперед величезними темпами. Особливо фахівці дбають про безпеку, винаходячи нові способи захисту пасажирів, полегшення керування авто у важких ситуаціях та інші системи. Але, користуючись усіма модними електронними та технічними доповненнями, ніколи не слід забувати про пасивний захист. Її роль у машині грає ремінь безпеки. Правильно застебнутий та розташований на тілі дорослої людини (або підлітка вище 145 см) ремінь абсолютно не заважає комфортному сидінню та керуванню машиною.
Відповідно до ПДР України
У п. 2.3 ПДД однозначно зазначено, що водій зобов’язаний користуватися ременями (і підголівниками), а також не перевозити непристебнутих пасажирів.
Щоправда, штраф за непристебнутий ремінь залишається мінімальним – лише 51 гривня. Щороку на розгляд Верховної Ради виносять законопроекти про серйозне збільшення штрафу (до 500-850 гривень), але ці проекти так і не було ухвалено.
Сумна статистика та ремені безпеки
Середня кількість водіїв, які користуються ременями, по всій Україні – лише 23%. Найбільше свідомих водіїв у Києві (більше 50%), у Харкові – лише 14%. У Європі ж статистика зовсім інша – понад 90% людей пристібається у машині. Однак, треба зауважити, що штрафи за не застебнутий ремінь безпеки там набагато вищі.
Дослідження аварій свідчить про те, що у понад 70% ДТП можна було б уникнути смертей та серйозних травм, якби водій та пасажири були пристебнуті. У таблиці представлено у скільки разів знижується ризик загибелі пристебнутого водія та переднього пасажира у різних аваріях:
Вид ДТП | У скільки разів зменшується |
При лобовому ударі | 2 |
Фронтальне зіткнення | 1,8 |
Переворот | 5 |
Види та будова ременів
Спочатку ремені були придумані для авіації, а потім стали використовувати і в автомобілебудуванні. Ремені пройшли довгий шлях “еволюції” від звичайних поясних до тих, що використовуються зараз.
Види:
- Двоточкові («поясні») – застаріла конструкція, яка продовжує зустрічатися у старих моделях авто, у громадському транспорті та в літаках. Ремінь кріпиться лише на талії.
- Триточкові («діагонально-поясні») – сучасні стандартні ремені. Позитивним моментом є розподіл навантаження поступово по всьому ременю.
- Чотириточкові ремені ставлять на спеціальні авто, спортивні машини та позашляховики.
- П’ятиточкові ремені використовуються в дорогих авто та конструкції дитячих сидінь. Це не тільки два перпендикулярні ремені, але і ще один, що проходить між ніг.
За принципом спрацьовування:
- Статичні – застарілий варіант, коли довжина стрічки регулюється вручну.
- Динамічні – сучасний стандарт. Якщо плавно витягати лямку, її можна подовжити. Різкий ривок її блокує.
- Випереджаючі – на найсучасніших авто бортовий комп’ютер сам фіксує ремені у разі небезпеки.
Виробники авто продовжують удосконалити цей захисний пристрій. Напевно, у найближчому майбутньому ми отримаємо ще більш комфортні та продумані варіанти.
Будова ременя
Майже всі різновиди ременів складаються з однакового набору елементів:
- лямка;
- клямка (замок) – роз’ємна частина кріплення;
- втягуючий механізм (інерційна котушка);
- обмежувачі;
- кріплення;
- переднатягувачі – з’явилися нещодавно, потрібні для запобігання інерційному зміщенню тіла людини вперед.
Виготовляється ремінь із синтетичного міцного матеріалу.
Міфи і правда про ремені безпеки
Коли винайшли подушки безпеки, виробники у свій час намагалися просувати їх як заміну ременям, які багатьом здавалися незручними. Але фахівці вже давно встановили: подушки та ремені з підголовниками – це комплексний захист, який максимально оберігає людину саме в одночасному використанні.
Які ж міфи існують серед автомобілістів, щоб виправдати те, що вони не пристібаються?
У ремені можна заплутатися
Перші ремені були специфічними, і виплутатися з них у разі аварії швидко було неможливо. Але зараз, коли достатньо одного торкання та ремінь відстебнутий – це виправдання вже не працює.
Навіщо ремінь, якщо їхати повільно чи недалеко
Лише кілька кварталів до магазину чи до школи – навіщо пристібатися? Це – неправильний підхід. Статистика говорить про те, що аварія може статися буквально за кілька хвилин після старту, навіть біля будинку. Ніхто не застрахований від неприємних випадків.
Відомо, що 80% аварій відбувається на швидкості до 70 км/година. Ремінь безпеки обов’язковий, оскільки травматичне навантаження навіть на швидкості всього 50 км/год – це ніби вистрибнути з 5 поверху багатоповерхівки.
Дитина на руках у пристебнутого дорослого
Навіть при слабкому зіткненні на швидкості трохи більше 25 км/год, дорослий не зможе утримати малюка в руках, оскільки за законами фізики його маса буде вже близько 135 кг.
На задньому сидінні
Пасажири на задньому сидінні без ременя можуть легко вилетіти в лобове скло або смертельно травмуватися передні крісла. Також якщо задній пасажир не пристебнутий, він є небезпекою для передніх людей.
Фахівці автошколи Авто-Дор радять використовувати ремені безпеки у кожній поїздці. Для дітей віком до 12 років і нижче 145 см варто придбати дитяче автокрісло. Як його правильно вибрати – можна переглянути тут.
Отже, ремінь безпеки – важлива частина захисту водія та пасажирів під час їзди на автомобілі. Не варто ризикувати, краще користуватися всіма доступними варіантами безпеки у своєму авто, щоб максимально бути готовим до всіх дорожніх несподіванок.