Колони з різних транспортних засобів часто зустрічаються по дорозі. Не кожен водій може бути учасником руху в організованій черговості, але фактично кожен рано чи пізно зіткнеться з таким явищем. Щоб не розгубитися в такій ситуації, треба розібратися в тому, що являє собою рух у колоні та які його особливості.
Де і коли можна зустріти рух у колоні?
Впізнати колону на дорозі досить просто. Найчастіше вона складається з військового транспорту, який перевозить війська чи вантажі. Трапляються й черги зі шкільних автобусів, коли діти прямують на якусь екскурсію. У правилах зазначено, що колона – це група автомобілів, що рухаються з увімкненим ближнім світлом в одному напрямку один за одним. При цьому під поняття підпадають групи, якщо складаються лише з трьох машин. Зіткнутися з таким організованим рядом транспортних засобів з більшою ймовірністю можна за межами населених пунктів. Однак і в міських умовах це не рідкість.
Також рух у колоні ми можемо спостерігати під час автопробігу. Тому учасниками можуть бути як цивільні транспорти, так і техніка різних відомств (наприклад, поліція, МНС). Якщо ви бачите групу авто, але не впевнені, що вони їдуть в організованій черговості, переконатися в цьому допоможе спеціальний символ на кожній машині.
Відповідно до пункту 30.3 ПДР України колона позначається спеціальним знаком. Він представлений у формі квадрата жовтого кольору з широкою червоною облямівкою, а по центру розміщена буква “К” чорного кольору. Також розпізнавальними знаками можуть бути спеціальні звукові сигнали або включені проблискові маячки червоного, синього чи зеленого кольорів. У такому разі попередній символ встановлювати на транспорті не потрібно.
Як повинні поводитися учасники автомобільного “маршу”?
Автомобільна колона – це справжня команда, учасники якої мають певні ролі та обов’язки. Перший транспортний засіб у ряді вважається старшим чи головним. Авто, що рухається останнім, називається замикаючим.
Спочатку розглянемо узагальнені правила всім членів групи. Вирізняють такі особливості цього виду руху:
- Перед стартом перевіряють технічний стан усіх автомобілів.
- Автомобілі повинні рухатися в один ряд (за винятком ситуації, коли є супровід).
- Рух у колоні передбачає максимально можливе наближення до правого боку проїжджої частини.
- Якщо команда рухається без супроводу, вона повинна бути розділена на групи по п’ять машин.
- Між групами має бути така дистанція, щоб залишалися проміжки для обгону іншими машинами.
- Кожна зупинка супроводжується включенням аварійки на авто.
- Забороняється здійснювати обгін усередині ряду чи порушувати схему руху.
- Обганяти інші авто на смузі потрібно у строгому порядку. Кожен наступний учасник розпочинає маневр лише після того, як його завершив попередній.
Вся колона повинна дотримуватись вимог дорожніх знаків, розмітки, сигналів світлофора, регулювальника. Для таких учасників руху немає жодних привілеїв.
Найбільше обов’язків доручається провідного колони. Водій головного транспорту зазвичай має великий досвід керування, оскільки на ньому лежить величезна відповідальність. Він повинен виконувати такі завдання:
- задавати швидкість їзди та дистанцію;
- своєчасно передавати сигнали іншим учасникам;
- повідомляти про маневри (обгін, перебудову, зупинку) та погоджувати їх із замикаючим;
- попереджати про перешкоди по дорозі.
Свою важливу місію виконує і замикаючий. Цей учасник групи стежить за авто, що їде попереду, повідомляє головного про розрив ряду, а також контролює дії інших ТЗ, не причетних до групи. Інші водії дотримуються правила “роби, як я” і повторюють усі маневри за ведучим.
Побудова авто в колоні відбувається за певним принципом – менш досвідчені (повільні) розміщуються відразу після ведучого, а швидше розташовуються за ними. Так вдасться уникнути розривів.
Чи можна обганяти?
Сам собою обгін кількох автомобілів поспіль вже трохи стресова обставина. Якщо ще є прогалини у знаннях з цього приводу, то побоювання множаться. Однак особливих складнощів трактування правил у цьому питанні немає. Рух у колоні передбачає два варіанти розвитку подій:
- Якщо колона пересувається групами та передбачена можливість обгону – маневр дозволено. При цьому потрібно дотримуватися всіх правил безпеки і переконатися у достатній відстані до зустрічного автомобіля.
- Коли ж команда рухається разом із супроводжуючими транспортними засобами, у яких включені проблискові маячки одного з вищезгаданих кольорів та звукові сигнали, здійснення обгону або випередження забороняється. Ця ситуація регламентується пунктом 3.4 ПДР.
При цьому якщо на машині супроводу не світяться спецсигнали і не працюють сирени, то обганяти все-таки можна.
Також важливо запам’ятати, що забороняється рухатися сусідньою смугою на одній швидкості з організованою низкою авто. Крім того, неприпустимо займати постійне місце в колоні іншим учасникам дорожнього руху.
Штрафні санкції
У правилах не передбачено покарання за кожну конкретну дорожню ситуацію. Але якщо припустити, що ви порушили одну із вказівок, то штраф таки платити доведеться. Наприклад, недосвідчений водій, здійснюючи рух у колоні, може припуститися помилки при виборі дистанції. Також трапляються випадки, коли один автомобіль із групи не дотримується правого краю або нехтує правилами використання зовнішніх освітлювальних приладів. Якщо ж ви не учасник колони, то помилитись можете, роблячи обгін. Краще, звісно, щоб цього не траплялося. Однак, будь-яка з цих ситуацій трактується як пункт 122 частина 2 КУпАП. Подібні провини спричиняють грошове стягнення у розмірі 510 гривень.
Можливо, рух у колоні не щоденне явище у водійських буднях, але ви точно з цим зіткнетеся. Тож усі нюанси таких дорожніх обставин треба знати. Автошкола Авто-Дор допомагає своїм учням та читачам добре засвоїти теорію водіння. У блозі наші фахівці діляться своїм реальним досвідом та дають корисні поради. Якщо хочете стати першокласним водієм – навчайтеся у найкращих!