Кожен водій, вибираючи нову (або уживану) зимову гуму, стає перед вибором: шипи або липучка. У такому разі не зайвим буде докладно розглянути плюси та мінуси кожного варіанту, а також індивідуальні умови використання. Тільки тоді можна зробити правильний остаточний вибір.
Шипи та липучка
Обидва види покришок мають свої сильні та слабкі сторони. До речі, у більшості країн Європи шиповані колеса заборонені. Але, правда, там зима – м’якша, а також дорожнє покриття – якісніше.
Фахівці автошколи Автодор рекомендують уважно підійти до вибору зимової гуми. Тому що від неї залежить керованість та стійкість машини на дорозі, як наслідок – безпека всіх учасників ДД.
Шипована гума
Деякі водії помилково вважають, ніби шипована гума – супер-панацея від заметів, ковзання по льоду, снігових «каш» та іншого, що зустрічається на наших дорогах у зимові місяці. Але це зовсім так.
Шини з шипами хороші для:
- покритих крижаною кіркою доріг (але не прибитих снігом!);
- ожеледиці;
- укоченого у стан скла снігу;
- глибокого снігу – шипи часто ставлять на позашляховики, яким треба діставатися дач, сіл по заміських трасах, путівцям.
Такі покришки ніби «чіпляються» за поверхню, не дають колесу ковзати. На них легко рушати і гальмувати на льоду.
Шипи не працюють, якщо:
- йде сніг, трохи вже притрусило дороги;
- снігова «каша» з снігу, що напіврозтанув, і суміші, якою посипають поверхні;
- плюсова температура;
- мокрий асфальт.
Мінуси шипованої гуми:
- більш галасливі в дорозі (але цей момент виробники вже врахували, зараз випускають спеціальні шиповані покришки з тихим ходом);
- більш “тверді”, грубі порівняно з липучками;
- підвищена витрата палива;
- ушкоджують дорожні покриття;
- вимагають «обкатки» – близько тисячі кілометрів без прискорень та перевищень швидкості.
Шипи можуть випадати, стиратися – особливо якщо їздити на шипованій гумі в теплі дні або при агресивному способі водіння. А на «лисій» гумі краще однозначно не їздити.
Висновок:
Вибираючи шипи або липучка, треба враховувати дороги, якими доведеться найчастіше колесити і які вони бувають у холодні місяці року. Якщо з льодом – шипи, якщо вологі або трохи снігу – липучку.
Липучки
Це гума без шипів, м’яка, наче «прилипає» до дорожнього покриття. Ще її називають спеціалісти – фрикційна. Така гума чіпляється за покриття, забезпечуючи зчеплення з дорогою, своїми розрізами протектора – ламелями.
Липучки гарні:
- на засніжених дорогах;
- на нерозчищених покриттях, зі «снігової» кашею;
- для високих мінусових температур;
- не галасливі, менше передають вібрацію – найчастіше навіть не відчуваються зовсім.
Мінуси:
- При температурі в районі нуля на льоду показують себе не найкращим чином.
- Також вимагають обкатки – але їздити треба активно, щоб видалити мастило з ламелів та стерти верхній шар гуми для забезпечення максимального зчеплення з дорогою.
Види липучок
Липучки є двох видів, вибираючи з них що краще, теж треба орієнтуватися на температуру та опади:
- Скандинавські розраховані на сніг, лід. Ламелі зроблені об’ємнішими, їх велика кількість. У нових покришках на слизькій дорозі взимку «розкриваються» додаткові ламелі, які краще чіпляються за сніг і лід. При цьому варто виїхати на тверду поверхню – ламелі знову «збираються», забезпечуючи стійкість та керованість вже на неслизькій дорозі.
- Європейські – для теплої, вологої зими. Створені з розрахунком на снігову «кашку» і вологу, оскільки мають розвиненіші водовідвідні канавки. Їх можна брати лише тим, хто їздить розчищеними дорогами, тобто тільки містом.
Автолюбителям, які вважають, що в умовах нашої теплої зими можна сміливо брати європейські шини, варто добре подумати. По ранковому морозцю «європейки» поводяться як літні шини, а це загрожує негативними наслідками.
Шипи чи липучка – що краще?
Отже, кожен водій вибирає гуму, виходячи з таких міркувань:
- Якщо їздити доведеться тільки містом (розчищеними вулицями) і температура сильно не падає ночами, то можна брати європейські липучки. Але варто мати на увазі: на них за місто виїжджати не рекомендується.
- Якщо немає ABS, на старі автомобілі без сучасних систем безпеки, фахівці рекомендують вибрати шиповану гуму. На заблокованих колесах липучки не допомагають.
- Для їзди містом, містом, дорогами різного ступеня очищеності – шипи чи липучка (скандинавські).
- Для тих, хто більше цінує комфортну їзду, доведеться обирати лише липучки.
Якщо часто ожеледиця, нерівні вулиці з льодовим покриттям і так далі – лише шипи.
Водіям із невеликим досвідом водіння, яким довелося починати самостійно виїжджати саме взимку, можна сміливо ставити шпильки. На шипованій гумі автомобіль поводитиметься більш стійко, а щодо комфорту новачок точно поки що переживати не буде.
Отже, порівнявши плюси та мінуси обох варіантів гуми, з’ясувавши в яких умовах які шини брати, водій вже зможе чітко визначити – що йому потрібно, шипи або липучка. Головне – обов’язково та вчасно міняти літню гуму на зимову. А навесні – навпаки.