Для мешканців великих міст світлофор із додатковою секцією звичний атрибут повсякденної водійської рутини. Проте далеко не всі учасники дорожнього руху завжди можуть впевнено діяти в деяких нестандартних поєднаннях. В автошколах учням особливо ретельно розповідають про такі деталі. Про це сьогодні матеріал у блозі Авто-Дора.
Основні відмінності пристрою
Світлофор з додатковою секцією встановлюється на регульованих перехрестях для розвантаження жвавого трафіку. Такі покажчики мають те саме значення, як і основні, лише діють вони у конкретних напрямах. Як правило, ці елементи супроводжують прилади з вертикальним розміщенням кольорів та розташовуються на рівні зеленого. На додаткових полях найчастіше зображено зелену стрілку, яка визначає бік руху. Варто також уточнити, що бувають світлофори з однією або двома допсекціями, які відповідають за правий та лівий напрямки. Відмінність таких пристроїв – наявність на основних кольорах стрілок, які мають чорні контури. Однак часто такі позначки відсутні.
Як їхати?
Правила проїзду в місцях встановлення таких світлофорів залежать від того, в якому поєднанні ці світлові індикатори функціонують. Існують такі особливості у роботі допсекцій:
- Сегменти повністю вимкнені.
- Спільне включення з основним кольором.
- Одночасна робота із заборонним сигналом.
Зазначені ситуації викликають найбільшу кількість питань у водіїв-початківців, тому розглянемо кожну з них докладніше.
Заборона проїзду
Якщо наближаючись до пристрою з однією або двома додатковими секціями, ви бачите, що вони не горять (відключені), це прирівнюється до забороняючого знака. Тобто рухатись у напрямку, який вказує стрілка не можна. У такому разі, світіння ключових кольорів абсолютно ніякої ролі не відіграє. Якщо вам потрібно повернути, зачекайте відповідного сигналу секції. Або ж можна продовжити їхати в дозволений бік і пройти перетин доріг іншим маршрутом.
Поєднання стрілки з основним зеленим
Часто, коли ви під’їжджаєте до регульованого перехрестя, то спостерігаєте включену спільно з основним стрілку допелемента, що дозволяє кольором. Така комбінація означає, що повертати в потрібну вам сторону можна. Але зважайте на такі нюанси:
- ви маєте переважне становище на дорозі перед авто, що їде в інші сторони;
- треба пропустити пішоходів (проте, найчастіше семафори синхронізовані так, що на пішохідному приладі в цей час горить червоний);
- якщо на дорозі є трамвайні колії, то даному виду ТЗ згідно з правилами теж потрібно поступитися;
- на багатосмуговій трасі водію треба заздалегідь перебудуватися на крайню ліву чи праву смугу, оскільки повертати з інших рядів забороняється;
- коли значком дозволено поворот ліворуч, то дозволяється здійснювати маневр розвороту, якщо цьому не суперечать інші дорожні покажчики.
Але незважаючи на вашу перевагу в цьому випадку, завжди будьте уважні і, перш ніж стартувати, переконайтеся, що немає перешкод. На вашому шляху можуть виникнути різні несподіванки, наприклад діти на дорозі. Діти не завжди дотримуються правил дорожнього руху, тому будьте зменште швидкість, якщо побачите, що до проїжджої частини наближаються школярі. Оскільки багато хто порушує такі елементарні правила, зростає кількість аварій на дорогах.
Стрілка горить паралельно з червоним
Незважаючи на суперечливість ситуації, вона просто пояснюється. Таке поєднання дозволяє виконувати поворот у напрямку, передбаченому стрілкою. При цьому червоний повідомляє про те, що ви повинні пропустити всі машини, які рухаються в інші сторони на зелений. Комбінація стрілки із жовтим має те саме значення. Якщо ви у цьому випадку створите перешкоду для інших водіїв, то станете порушником правил дорожнього руху.
Що, якщо їхати потрібно прямо?
Коли на розв’язці стоїть світлофор із додатковою секцією, а вам не потрібно змінювати траєкторію руху, то лякатися таких сигналів не треба. Вам особливо нічого не змінюється. Основний зелений – індикатор для продовження шляху, у тому числі якщо він світиться в поєднанні зі стрілкою.
Які ще існують доповнення?
Ще один варіант додавання знака, передбачений ПДР, це стала табличка із зображенням зеленої стрілки на рівні основного червоного. Її значення ідентичне тим позиціям, які передбачає допсекція разом із червоним чи жовтим. Тобто дозволяється проїзд у вказану стрілкою сторону. При цьому попередньо треба дати дорогу тим учасникам ДД, які їдуть з інших напрямків.
Правильний алгоритм дій
Щоб перетнути без порушень регульоване перехрестя, де розташований світлофор з додатковою секцією, водії повинні дотримуватися певної послідовності дій:
- Наближаючись до дорожньої розв’язки, оберіть оптимальну швидкість. Не потрібно сильно тиснути на газ чи надмірно пригальмовувати.
- Якщо на перехресті ви плануєте повертати, заздалегідь займіть потрібну смугу.
- Заздалегідь вмикайте відповідний поворотник. Коли та як це робити читайте тут.
- Здійснюйте зупинку на світлофорі виключно перед стоп-лінією.
- Перед початком руху переконайтеся, що на маршруті немає авто або пішоходів, навіть якщо сигнал дає переважне положення.
- Стартуючи з місця, не створюйте перешкод іншим водіям.
Правилами передбачена і така ситуація: якщо ви зайняли смугу, призначену для повороту, а допсекція повідомляє про дозвіл маневру, то ви повинні повернути у вказаному напрямку. Ця умова обов’язкова до виконання, навіть якщо ви прямуєте прямо. У цьому випадку не можна чекати потрібного основного сигналу, так як ваша зупинка створить перешкоду для тих транспортних засобів, які рухаються цією смугою. Внаслідок цього може виникнути пробка. Водії машин, які знаходяться за вами, почнуть сигналити, вимагаючи проїзду. Це створить стресову ситуацію, в якій водій, особливо новачок, може розгубитись і почне робити некоректні дії.
Декілька порад
Викладачі автошколи Авто-Дор на заняттях з теорії детально розглядають усі можливі випадки розташування інформаційних табло. На практичних заняттях інструктори стежать за неухильним виконанням правил дорожнього руху і дають такі рекомендації:
- Забороняється виїжджати на перехрестя на колір, що дозволяє, якщо на шляху утворилася пробка. Затор може спричинити вимушену зупинку машини серед розв’язки. Тим самим вона заважатиме руху інших машин та пішоходів.
- Коли зелене світло дозволяє проїзд вашому автомобілю та трамваю, то другий має перевагу, незважаючи на траєкторію руху.
- Миготливий жовтий повідомляє про те, що на даній ділянці семафор не працює. Тоді перехрестя або пішохідний перехід вважаються нерегульованими. Рух у такій ситуації не забороняється, але контролюється окремим переліком правил.
- Вказівки регулювальника мають пріоритет, навіть якщо світлофор з додатковою секцією подає сигнали.
Додаткові сегменти допомагають водію безпечніше подолати маршрут зі складними транспортними розв’язками. Спостерігайте за семафорами, правильно трактуйте їх вказівки і ваша поїздка буде безпечною.