З настанням зимових днів потрібно вміти правильно їздити по снігу, льоду та в негоду. Тому варто розібратися докладніше, чим відрізняється водіння в ожеледицю від інших ситуацій, і як поводитися на льоду, щоб не потрапити в ДТП.
Зимова підготовка
З настанням зими деякі водії пересідають на громадський транспорт, оскільки вважають за краще залишити свої машини в гаражах та на паркінгах. Але не варто настільки категорично відмовлятися від комфорту особистого автомобіля – треба лише дотримуватися правил їзди взимку і бути особливо обережним, коли водіння в ожеледицю.
Щоб успішно їздити в зимові місяці, треба обов’язково підготувати машину:
- Поміняти гуму. Якщо взимку буває багато снігу – потрібно ставити покришки з великим протектором, так машина краще поводитиметься на засніжених дорогах. Якщо снігу не так багато, але часто буває ожеледиця – досвідчені водії вибирають невеликий протектор із шипами. Так можна досягти сильнішого зчеплення з дорогою. Якщо ви ставите свої торішні шини, варто перевірити стан шипів. Купуючи б/в гуми, завжди ретельно вивчайте стан.
- Заливаємо зимові рідини. Треба переходити на спеціальний зимовий склад омивача для скла, а також в охолодній рідині не повинно бути води. Якщо влітку дозволялося доливати дистильовану воду, то взимку це категорично не можна.
- Укомплектовуємось. У багажник треба покласти лопатку, трос для буксирування, щітку (і навіть кілька) для збирання льоду та снігу з машини.
Загальні правила для зимової їзди:
- Дотримання дистанції (взимку вона має бути в 2 рази більша, ніж влітку).
- Жодних швидкісних гонок та різких маневрів.
- Якщо сильний снігопад – ретельніше варто вибирати місце для паркування та стоянки. Треба спланувати, як саме залишатимете територію, якщо авто завалить снігом. Можна навіть кілька разів проїхати стоянкою від обраного місця до виїзду, щоб утрамбувати сніг, що вже випав.
Фахівці автошколи Авто-Дор радять власникам машин із автоматичною КП тримати ногу не над газом, а над педаллю гальма. Так можна оперативніше реагувати у небезпечних ситуаціях.
Водіння в ожеледь
На наших дорогах ожеледиця – не рідкість, починаючи з нічних заморозків ще восени та до весняних холодних днів.
Тому важливо дотримуватися наступних правил, щоб не повело машину і не опинитися в кучугурі замість будинку чи офісу:
- Якщо відбувається керування ожеледицею, треба заздалегідь скидати швидкість до поворотів або інших маневрів.
- Забути про високі швидкості.
- Жодних різких рухів кермом, тому що все треба робити плавно і акуратно.
- Якщо відчуваєте, що задню частину автомобіля вже заносить, діяти треба, тому передньопривідна або задньопривідна машина. Краще додати газ на передньопривідній, щоб передні колеса «витягли» автомобіль із замету, а на задньопривідному треба трохи скинути газ – але не гальмувати.
- Гальмувати краще двигуном, використовуючи імпульсну техніку – тобто короткими, короткочасними натисканнями.
- Зупиняти машину краще там, де немає ожеледиці. Якщо потрібно виконати різку зупинку на обмерзлій дорозі, робиться це так: різко натискається гальмо, відпускається (але не до кінця), знову натискається, і так до зупинки. Варто бути готовим, що при цьому авто може занести, тож треба контролювати процес.
- Гальмувати потрібно з колесами, що рівно стоять. Якщо вивернути кермо і тиснути гальмо – машину може занести.
- Досвідчені водії рушають із 2-3 передачі, щоб не пробуксовувати.
- Якщо підйомі лід, то обов’язково підніматися, розігнавшись заздалегідь. Якщо автомобілю не вистачить сил розгону, він може забуксувати так і не діставшись до вершини. У такому разі краще не навантажувати двигун марним тиском газу в підлогу. Увімкніть аварійку, скотіться вниз і знову штурмуйте підйом.
Небезпечніше, ніж ожеледь – лід, трохи припорошений снігом. Цей сніг забиває шипи і машина стає некерованою. У таких випадках швидкість треба тримати мінімальну, щоб водій встигав відчути, як колеса починають ковзати, та вирівнював машину.
Дії у занесенні
Відчувши, що машина вже не зовсім управляється кермом, головне – не панікувати.
Що робити:
- Обов’язково унеможливити блокування коліс – тобто зняти ногу з гальма, а гальмувати двигуном.
- Якщо авто вже “крутить”, спробуйте поставити колеса рівно, це має допомогти стабілізувати машину.
- Відчуваючи, що транспорт починає заносити, трохи повертають кермо в бік замету і легко пригальмовують. Не треба крутити кермо в інший бік, вважаючи, що так допоможемо автомобілю вийти із замету. Навпаки, машина почне кружляти на місці.
Невелика швидкість дозволить не лише зорієнтуватися, що відбувається з машиною, а й вирівняти її. Тому краще виїжджати заздалегідь, щоб встигнути доїхати обережно та акуратно.
Крижана колія
Якщо влітку колійність доріг не сильно заважає водіям, особливо, якщо висота машини дозволяє без проблем їхати в колії, то взимку крижана колія стає пасткою.
ля недосвідченого. Колеса постійно зісковзують на дно, при цьому машина б’ється дном про серединну (вищу) частину дороги, або автомобіль починає розвертати боком.
Виїхати з такої колії або перетнути її буває дуже складно, оскільки колеса ковзають і намагаються з’їхати назад вниз.
Що робити:
- Проїжджаючи колією, треба тримати кермо спокійно, дозволяючи колесам самим підлаштовуватися під дорогу. Але контролювати автомобіль, якщо водіння в ожеледицю, треба обов’язково, щоб вчасно відновити рівний хід під час занесення.
- Перетинати колію треба під гострим кутом. Чим більший кут, тим менша ймовірність, що колеса зісковзнуть назад.
- Якщо зовсім не виходить виїхати чи переїхати – доведеться копати. Дістати лопатку і порубати трохи колію. Або ж насипати в яму перед колесами все, що буде під рукою (камені, гілки тощо).
І найголовніше – тримайте невисоку швидкість, а коли потрібно переїжджати колію – то й зовсім скиньте до мінімальної.
Отже, водіння у ожеледицю – досить складне випробування для недосвідчених водіїв. Найкраще попрактикуватися на безпечних майданчиках, поїздити з інструктором. Тільки після цього самостійно виїжджайте на крижану дорогу, відповідально виконуючи всі правила зимової їзди.