Деякі водії вважають, що їздити із причепом просто, якщо ти вже вмієш керувати легковою машиною. Але це не так. Часто причіп не слухається, його заносить, а це може спричинити аварійну ситуацію на дорозі. Щоб такого не сталося, треба знати основи керування автопоїздом. Розглянемо, як правильно їздити автомобілем, до якого приєднали причіп.
Основна інформація про їзду з причепом
Їздити з причепом доводиться в тих випадках, коли потрібно перевезти якийсь вантаж, який не поміщається в багажник або салон авто. Інструктори автошколи Авто-Дор на своїх теоретичних та практичних заняттях дають максимум корисної інформації. Якщо учневі знадобляться відомості про те, як їздити з причіпним пристроєм, то викладачі пояснять цей матеріал.
Що таке причіп? Це вид транспортного засобу, який не може пересуватися без участі легкового автомобіля. Він має колеса, але не має мотора.
Автопоїздом чи складом вважається транспортний засіб, що складається з машини (тягач) та причепа.
Водію також повинен бути знайомий такий термін, як керованість. Це – синхронний рух того самого автопоїзда та зміна напрямку, що повністю регулюється водієм автомобіля. Ще один момент при керуванні автопоїздом – стійкість. Це – властивість автопоїзда, що показує, наскільки ТЗ реагує на перешкоди. Наприклад, нерівності та ухили на дорогах, бічний вітер. При хорошій стійкості склад може безпечно рухатися заданою траєкторією.
Існують також інші характеристики причіпного пристрою, що впливають на керування автопоїздом:
- Розмір – довжина, висота, ширина, центр ваги.
- Маса. Вона буває споряджена, тобто вага самого причіпного пристрою без вантажу. Другий варіант – повна маса (причіп плюс вантаж).
Потрібно також враховувати поєднання причепа з вантажем. Є універсальні пристрої, в яких можна перевозити матеріали для будівництва, техніки, речі для дому. На спеціальному причіпному пристрої краще транспортувати, наприклад, човен чи мотоцикл.
Буксирування причепа
Існують правила, які дозволяють або забороняють користуватися причіпним пристроєм:
- буксирування причепа, у який може перевозити невеликий вантаж, можливе для водіїв з категоріями “В”, “С” та “Д”;
- водій, у якого відкрито лише категорію “В” може застосовувати причіп з вагою, що не перевищує маси самої машини;
- кожен причіпний пристрій повинен мати поворотники, стоп-сигнали та габаритні вогні (обов’язково);
буксирування причепа можливе лише, якщо на легковому автомобілі є спеціальна петля або гак (тягово-зчіпний пристрій); - перевозити пасажирів усередині причепа категорично забороняється;
- автопоїзд не повинен перевищувати швидкість 90 кілометрів на годину по автомобільних магістралях та 70 кілометрів на годину за іншими видами доріг;
- якщо водій використовує свій власний чи чужий причіп, він повинен мати на нього всю необхідну документацію;
- коли розмір причепа більший за розмір самої машини, то на автомобілі повинні бути дзеркала заднього виду (більше за довжиною, ніж стандартні).
Багаж не повинен заважати безпечному руху автомобіля. Вантаж також повинен перекривати огляд, закривати прилади подачі світла чи сигналу, порушувати стійкість ТЗ, створювати незручності інших учасників руху (шум, пил).
Їздити з причепом можна лише за дотримання всіх цих правил. Інакше водієві загрожує штраф.
Підготовчий етап
Перед тим, як поїхати в дорогу і почати керувати автопоїздом, потрібно уважно його оглянути. Водій повинен звернути увагу на таке:
- Справність всіх елементів для зчеплення. Замок має бути надійним, не зламаним, а троси та ланцюги повністю фіксувати вантаж.
- Коректна робота підшипників та амортизаторів. Щоб перевірити, чи правильно працюють підшипники, трохи підніміть причіпний пристрій та покрутіть його колеса.
- Перевірка сигнальних вогнів. Усі вони мають працювати без перебоїв, щоб автопоїзд не створював аварійної ситуації на дорозі.
- Контролює тиск у шинах. Тиск у всіх колесах має бути однаковим. Якщо це не так, його треба вирівняти.
Перед поїздкою також потрібно впевнитись у наявності документів на причіп, оглянути його зовнішній вигляд, усунути усі несправності.
Як їздити з причепом правильно
Не кожен водій зможе управляти автопоїздом з першого разу. Вони не враховують різницю в керуванні машиною та автопоїздом, через що можуть потрапляти у неприємні ситуації. Тому треба знати, як правильно їздити з причіпним пристроєм і при цьому не порушувати правил дорожнього руху:
- Їздити із причепом потрібно обережно.
- Водій повинен бути завжди напоготові, тому що легкова машина поводитиметься інакше. Дотримуйтесь дистанції з іншими учасниками руху. Заздалегідь гальмуйте на перехрестях та світлофорах.
- Не перевищуйте допустиму швидкість, оскільки автопоїзд має низьку маневреність. Різко набирати швидкість або різко гальмувати забороняється, оскільки це може призвести до аварії.
- Водій повинен орієнтуватися, якою є довжина всього автопоїзда (машина+причіп). Ця інформація буде потрібна при поворотах та інших важливих маневрах.
- Рушайте з місця плавно, не здійснюючи різких рухів. Якщо не дотримуватися цього правила, то можуть постраждати шини через пробуксовку або вийде з ладу зчіпний механізм.
- Відрізняється проїзд перешкод. Траєкторія має бути, куди більше за саму перешкоду.
- Водій автопоїзда має йти на обгін інших транспортних засобів лише у крайньому випадку та робити це максимально акуратно.
- Некоректне керування машиною може спричинити складання або занесення причіпного пристрою. Тому водій має знижувати швидкість перед важливими маневрами (повороти, гальмування).
- Якщо відбувається рух місцевістю без асфальтового покриття (грунтові дороги, ліси, поля), потрібно бути обережним. Такі екстремальні умови можуть пошкодити зчіпний пристрій. Якщо в таких місцях вже є колії, то машині краще їхати між ними.
- Їздити задом із причепом – найскладніше. Цей маневр краще заздалегідь вивчити теоретично, та був кілька разів повторити практично.
Ще одне важливе правило, про яке має пам’ятати водій. Потрібно правильно розмістити вантаж. Розташування вантажу впливатиме на маневреність авто та інші особливості керування транспортним засобом з причіпним пристроєм.
Розташування вантажу
Для того, щоб автопоїзд рухався без складнощів, треба коректно розташувати вантаж. Кожен причіпний пристрій має посібник користувача. У цій документації зазначено, яка максимальна вага допустима для перевезення. Цією інформацією треба керуватися.
- Не можна навантажувати лише одну частину причепа. Будь-який вантаж розміщують рівномірно. При цьому центр тяжіння розташовується над віссю.
- Не навантажуйте лише передню частину. Це спричинить пошкодження вузла зчіпки. Однак це не означає, що можна сильно навантажити задню частину причіпного пристрою. Тоді корми машини можуть піднятися, і задні колеса перестануть стикатися з дорогою.
- Багаж міцно фіксують. Найкраще застосовувати міцні ремені, оскільки мотузки можуть перетертися, а вузли розв’язатися. Надійна фіксація потрібна не тільки щоб не втратити частину речей. Якщо вантаж погано закріплений, він може завдати шкоди вашій машині чи чужій. Якщо під час руху вантаж раптово випадає, це становить загрозу для життя водіїв і пасажирів машин, що їдуть поблизу.
- Водій завжди повинен враховувати розташування центру ваги. Причіп може перевернутися, коли рухатиметься нерівними дорогами з вибоїнами та ямами.
- Якщо ви перевозите об’ємні та довгі вантажі, проконтролюйте вертикальну площину, в якій вони розташовані. У такому разі потрібно добре закріпити свій багаж.
Перед поїздкою також слід вивчити правила перевезення вантажу на причіпному пристрої. Водій розраховує, яка максимальна довжина та висота вантажу допустима і в яких випадках можуть бути проблеми із законом.
Водити машину може навчитися кожен, але їздити із причепом набагато складніше. Не всім це знадобиться, але треба знати найважливіші моменти. Ми розібралися, що потрібно враховувати і що не можна робити під час пересування авто з причіпним пристроєм. Ці знання знадобляться новачкам та досвідченим водіям.